Det pratas mycket om vad unga målgrupper kan tänkas vilja ha när 3G lanseras. De över 35 år glöms däremot bort, hävdar Nick Jones, analytiker på Gartner, i Dagens Industri.
Han håller med om att yngre har lättare att snabbt ta till sig nya tjänster, men att pengarna saknas.
I rapporten "Rädda mobilindustrin från tonårstyrannin" skriver Gartner:
"Som det är nu finns det egentligen bara en tjänst som riktar sig till oss över 35, och det är telefoni. Men jag kan se en massa tjänster som skulle attrahera äldre. Är du 45 kanske det handlar om bättre larm på båten eller sommarstugan och för pensionärer kan det handla om möjlighet att larma läkare".
Gartner kritiserar även telefontillverkarna för att göra för otydliga displayer och för små knappar, för att passa äldre med sämre syn.
Egentligen handlar det om samma kritik som allmänt riktas mot att det tar för lång tid att ta fram en mångfald av tjänster och att informera konsumenter om vilka tjänster som faktiskt finns. Fast i Gartners rapport delar man kategoriskt in målgrupper enbart utifrån ålder (red. anm.).