Den mobila musikrevolutionen

Publicerad Senast uppdaterad

LAYOUT: 3 bilder + joel_och_ibbi.jpg får användas!

Roman Pixell

Som ett skott från ingenstans, har den svenska mobiltjänsten Relive kommit för att stanna. Till skillnad från de flesta innehållstjänster som sedan tidigare funnits på operatörernas portalsidor, erbjuder Relive exklusivt innehåll på ett nytt sätt. Kortfattat går det ut på att förmedla liveupptagningar av artistframträdanden via 3G-nätet. Även prissättningen är innovativ.

Luttrad som jag är när det kommer till skakiga online- och streamingtjänster, beslutar jag mig för att hårdtesta Relive på fyrans buss, som gör Stockholms innerstad på en halvtimme i rusningstrafik. När bussen stannar vid Skanstull, kommer jag plötsligt att tänka på att jag inte hört ett enda hack under hela testet. Med tanke på hur många basstationer jag måste ha passerat under resan och hur hög ljudkvalitet det ändå rör sig om, kan jag konstatera att det fungerar förvånansvärt bra. Live-känslan söker sig oförminskad via etern till mina öron.

Joel Broms Brosjö är initiativtagare till Relive. Han förklarar att utbudet tills vidare kommer att vara begränsat till electronica, house och techno från independent-scenen.

- Syftet är att muta in ett mindre område innan verksamheten skalas upp och kommer att omfatta andra musikgenrer och tjänster. I slutändan handlar det om frigörandet av en kultur som sliter tömmarna ur händerna på de kommersiella aktörer som idag bestämmer medieutbudet, men vi behöver stå på säker grund innan vi går vidare med annat innehåll.

Tjänsten är i sig inte särskilt komplex och sköts med en minimal organisation, men framstår ändå som mycket svårkopierad. I mångt och mycket handlar det om att skriva bilaterala avtal med enskilda artister och kräver en mycket god kännedom om marknaden.

- Precis som när vi agerar i egenskap av klubbarrangörer, är det viktigt att behålla integriteten. Ärlighet kan inte köpas eller simuleras, och en fejkad attityd kommer snart att upptäckas av ett trendkänsligt öra. Det vi gör ska vara hundraprocentigt, sedan får andra aktörer licensiera vår teknologi och duplicera konceptet till andra domäner om de vill. Visst kan vi göra en och annan avstickare och göra upptagningar med soul och nu-jazz redan nu, men det är inte alls säkert att det materialet hamnar online förrän långt senare. Vi vill inte kompromissa och gör det vi kan rätt och riktigt, hellre än mycket och fel.

Det viktigaste som Relive står för, är ändå att tjänsten är en farkost in i en ny tid, ett slags klubbkulturens kanal för att tränga sig igenom en teknisk metamorfos. Idag är det måhända 3G-operatörerna som står för utbudet, men imorgon är hårddiskmobilerna här. Då kommer det att bli svårt för operatörerna att hindra användarna att välja ett ärligt innehåll själva.

- Själva tekniken är egentligen ointressant. Relive hjälper att frigöra hela musikkulturen, inte bara klubbscenen - vilket är det viktigaste i sammanhanget, menar Joel.

För dagens behov räcker 3G gott för att provocera fram nya sätt att innovera musikbranschen.

Meningen är att jag ska följa med Joel på en Relive-konsert med electronica-gruppen Puppetmastaz. Med kort varsel bokas dock kvällens spelning av.

- Trist, men inget att göra. Vi får banda dem i Köpenhamn nästa vecka istället, säger Joel. Ibland är det snabba bud och inspelningsutrustningen kan behöva budas till Cork eller Tokyo över dagen.

Istället blir det en konsert dagen efter med det nya svenska soulundret Melo (uttalas Mellow), som spelar på klubben Raw Fusion. Musiken passar egentligen inte Relives nuvarande profil, men kan sparas för att läggas upp i biblioteket senare.

Melo, eller Nils Tull som han egentligen heter, är en nysignad artist på Jugglin/Raw Fusion Recordings. Trots att det ännu inte finns en enda släppt skiva med Melo, är det här knappast frågan om någon bubblare. Världens största urban-producenter LA Reid och Babyface står bakom etiketten Arista, och har intresserat sig för att skriva kontrakt med Melo som bolagets första vita artist.

Att Melo är het bekräftas om inte annat av temperaturen inne på klubben. Det är svårt att komma in på Mosebacke redan vid halv elva-tiden på kvällen och kondensen rinner längs ut med väggarna när bandet till slut visar sig i strålkastarljuset.

Teknikern Skinny är ett riktigt proffs och rattar vant 32-kanalsmixern, men är inte helt bekant med tidskoderna i Relives avancerade ADAT-utrustning. Det hade egentligen räckt med något betydligt enklare för själva inpelningen, men har man ambitioner så har man. Inspelningen sker i 22 separata kanaler och två mikrofoner används för att ta upp publikljudet i stereo. Skinny anpassar ljudet för inspelningen, så att det som tappas från mixerbordet funkar för ändamålet.

Melo bjuder på en skön scennärvaro och varvar låtarna med ett okrystat mellansnack bakom Rhodsen, vilket bäddar för en armé av groupies. Scenen rivs nästan av publiken innan Melo och hans femmannaband ropas ut till ett extranummer efter en hel timmes själfull soul.

Melo är en utpräglad liveakt, och det bekräftas också av Nils.

- Min musik gör sig bäst live, även om jag ändå alltid har drömt om att få släppa en skiva. Det är något särskilt med det fysiska. Jag är uppvuxen med skivor och gillar albumkonceptet, det är något visst med det. Helst av allt skulle jag vilja att folk både såg mina konserter och köpte skivorna, men det kanske är väl optimistiskt, säger Nils lite modest.

- Som artist vill jag tänka på distribution lika lite som på teknik, det ska helt enkelt funka, så att jag kan göra det jag är bra på. Samtidigt är det viktigt att testa olika former av distribution och det är häftigt när ny mobilteknik kan göra att jag når ut till fler lyssnare.

Peo Strömberg, som står bakom independent-skivbolaget Raw Fusion Recordings, signade Melo under hösten.

- I den här skalan finns det inga som helst ekonomiska incitament som gör det intressant för oss att sälja innehåll till Relive, men som marknadsföringskanal är det otroligt spännande. Det här rör sig om en ny typ av musikdistribution som kräver helt andra typer av affärsmodeller och samtidigt skapar nya värden, säger Peo.

- Vi vill vara med och innovera den här marknaden och kan, till skillnad från de stora drakarna, ta oss råd att göra det. Vi vill inte stå och titta på när tåget går, utan sitter hellre i förarhytten.

Under 70-talet var det relativt vanligt att även större och mer kända artister gav ut live-skivor, det vill säga konserttupptagningar på fullängds LP-skivor med endast ett spår per sida. Parallellt med återgången till renodlade studioproduktioner, frodades en liten men ändå viktig bootleg-marknad, där olagliga ljudupptagningar från konserter distribuerades på kassettband. Skivbolagen såg mellan fingrarna på detta och fokuserade istället på volymförsäljning av sina proffsigt tillrättalagda studioprodukter.

- Cd-skivan i sig är ett medium på utgång, men albumet som koncept kommer att bestå. Tesen är att vi även i framtiden kommer att söka helheten som lyssnare, men det är också en ekonomisk fråga, eftersom det är svindyrt att marknadsföra en singel jämfört med hur det är att marknadsföra en hel skiva, säger Peo Strömberg.

- Livespelningar är oerhört viktiga i etableringsfasen för en artist, och det har skett en fullständig explosion inom området - jag uppskattar att antalet livespelningar i Stockholm har fördubblats under de senaste fyra åren. Relive erbjuder en högre tillgänglighet för inspelad livemusik, vilket kommer öka konsumtionen. Ett sätt att se det, är att Relive för bootleg-konceptet vidare, med bibehållna rekvisit inte bara för albumkonceptet, men även för det smala och åtråvärda. Samtidigt leder skapandet av en kommersiell produkt också till ökade krav på standardisering, inte minst vad avser ljudkvalitet, avslutar Peo.

Relives mest nedladdade artist är tveklöst den hyllade technoduon DK7, som består av Jesper Dahlbäck och Mark O'Sullivan (The Mighty Quark). Det senaste tillskottet på Relive är en helt unik korsbefruktning mellan jazzmusikern Goran Kajfes stillsamma blås och DK7's sinusoida acidmatta inför en andlös publik.

- För mig som är oberoende artist är Relive en mycket välkommen uttrycksplattform, säger Mark O'Sullivan.

- Jag hindras inte i mitt arbete av idiotiska slavkontrakt, utan tillåts arbeta fritt utan krav på exklusivitet. Tidigare skulle de stora skivbolagen skratta åt mig och mina ambitioner, men nu är det jag som skrattar hela vägen till banken. Ersättningsnivåerna på 50 procent av nettointäkterna är höga men ändå realistiska, i synnerhet om man förutsätter högre försäljningsvolymer. När fler inser hur häftigt det här är, kommer det här projektet att bli mycket lönsamt.

- Det som gör Relive speciellt är att de har ett genuint intresse för artisten, samtidigt som de agerar utan mellanhänder som göder en onödig byråkrati. Det vore obeskrivligt spännande att ta Relives roll som faktisk promotor ett steg längre och släppa ut valda delar av materialet som 12-tummare.

Tala om cross-media promotion, om man vid köp av en 12-tummare också kan få en månads abonnemang på Relive! Det roligaste är att det kanske också kommer att hända