Vill blåsa liv i plattan igen
En uttråkad chef för surfplattor
Jeff Meredith tycker produktkategorin surfplattor är tråkig. Han är ansvarig för just surfplattor på Lenovo.
Anledningen till att Jeff beskriver produktkategorin surfplattor som helhet för tråkig är så klart att han anser att de egna surfplattorna, Lenovos Yoga-familj erbjuder konsumenterna något som andra tillverkare inte gör.
När vi träffar honom i ett mötesrum på mobilmässan i Barcelona presenterar han sin analys av surfplattemarknaden där han själv så klart är partisk, med nyckelord skrivna på stora pappskivor som han håller upp framför sig. Inspirationen kommer från en musikvideo med gruppen INXS, en grupp som han just försöker få sina tonårsdöttrar att uppskatta.
Jeff är inte bara uttråkad när det kommer till surfplattekategorin i stort. Han är stolt också, men då för de egna produkterna, de som inte bara är generella surfplattor utan, som han tycker erbjuder ett mer nischat användningsområde.
Lenovo ökar sin marknadsandel och försäljning på en surfplattemarknad som förra året minskade med ungefär tio procent.
– De flesta surfplattor på marknaden idag ser ut som den första Ipad. Det har helt enkelt inte hänt så mycket, anser Jeff och fortsätter.
– En platta med mer generellt användningsområde kan vara okej i början av produkcykeln, vi har sådana också, men nu bör man även studera vad konsumenterna faktiskt gör med sina surfplattor och skapa surfplattor som är bra på just det.
Alla kommer inte överleva
På marknaden idag har Jeff räknat till ungefär 40 varumärken som erbjuder surfplattor och sedan ytterligare 180 spelare som tillverkar surfplattor på ett eller annat sätt.
– Majoriteten av dessa är borta om två år, kanske ännu tidigare, säger han.
Lenovo anser han så klart överlever och han ser tre användningsområden som dominerar. Det är underhållning där Lenovos plattor med inbyggd projektor ska fylla behovet, det är uppkoppling där han ser en ökande efterfrågan på plattor med simkortplats och det är produktivitet där han avslöjar att Lenovo ska lansera en ny produktivitetsinriktad platta till sommaren. Den ska enligt Jeff klara såväl underhållning som handskrift och ha tangentbord för textinmatning, men särskilt mycket mer än så vill han inte avslöja ännu.
Jeff Meredith ser flera anledningar till att surfplattemarknaden minskar. Han anser att mobiler med större skärm tagit en del av marknaden, att hybriddatorer som är både surfplatta och laptop även de ätit marknadsandelar och så står det klart att användarna inte byter ut sina surfplattor lika ofta som man väntade sig och definitivt inte lika ofta som de byter telefon.
Anledningen till att han tror Lenovo fortsatt ska ta marknadsandelar inom surfplattekategorin är att han anser att de själva har de mest nyskapande produkterna.
På frågan om vad som kommer här näst, kanske böjbara skärmar verkar han förväntansfull.
– De är riktigt cool teknik. Vi leker en hel del med det i våra labb. Jag tror dock att det ligger ett par år bort innan det slår igenom.
Ni jobbar tätt tillsammans med både Microsoft och med Google om Android. Tror du på en ren surfplatta med Windows 10.
– Inte direkt, nej det kan jag inte påstå att jag gör.