Få vill ha GPRS-abonnemang
Hos telefonfackkedjan Dialect, till exempel, står GPRS-telefoner för 40 procent av mobiltelefonförsäljningen, men endast 3-5 procent av kunderna aktiverar GPRS-funktionen, enligt Dagens Industri.
Orsaken till detta är att operatörerna är dåliga på att marknadsföra GPRS, menar flera av återförsäljarna.
- Tele2 Comviqs kampanj med 49 kronor säger inte så mycket. De borde fokusera mer på kundnytta. Operatörerna har varit dåliga på att marknadsföra tjänsten och förklara vad den innebär för kunden, säger Tony Sjöberg, försäljningschef på Dialect, till DI.
Operatörerna anser å andra sidan att de gör vad de kan för att få igång försäljningen.
- Bland annat har vi haft en kampanj som löpt under hela september, säger Charlotte Züger, pressansvarig på Telia Mobile, till DI.
- Det handlar om att förändra beteende och det tar några år innan vi hittar fram till funktionerna och nyttan, säger Johan Holmgren, informationschef på Europolitan till DI.