Det var i början av april som Facebook under ett event lanserade Android-skalet Facebook Home. Antalet nedladdningar visar på ett stort intresse, men användarnas låga snittbetyg visar att mycket kan förbättras.
Som användare laddar man ner appen som vilken annan app som helst, från Google Play. Genom att starta appen aktiverar man Facebook Home och det blir då din nya lås- och hemskärm i telefonen. Det ersätter alltså den vanliga låsskärmen och applistan i telefonen med en helt Facebookanpassad version.
Jag ska inte förneka att jag själv var spänd på vad Facebook skapat när man nu äntligen presenterade den hett efterlängtade Facebookmobilen. Att det skedde i form av ett skal till flera olika redan lanserade telefoner gör bara saken bättre. Jag tror det är helt rätt väg att gå.
Nästan sedan Facebook på allvar slog igenom så har det pratats om en Facebook-mobil och lika många gånger som ryktet åter tagit fart så har Mark Zuckerberg stigit fram och sagt att de saknar grund, att Facebook inte gör egna mobiltelefoner. Däremot har man vid upprepade tillfällen samarbetat med olika tillverkare för att göra anpassade lösningar där Facebook fått en framskjuten position i flera olika telefoner. Det första tillfället är när mobiltillverkaren INQ, som passande nog riktade sig främst till yngre, lanserade en Facebookmobil. Och det var redan 2008. På den tiden var det en liten skärm och fysisk knappsats som gällde på telefonerna, vilket bara förstärker intrycket att tiden gått snabbt sedan dess och utvecklingen ännu snabbare.
Annons
Under lanseringen så uttalade sig Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg och sade att man ville ”bygga den bästa upplevelsen i varje telefon för varje person”. Tanken bakom omslagsflödet är att höja innehållskonsumtionen, och därmed Facebooks möjligheter till högre reklamintäkter och andra typer av intäkter i mobilen.
Annons
Det var liknande tankar som drev Facebook att introducera det så kallade Nyhetsflödet. Enligt Mark Zuckerberg fördubblades mängden konsumerat innehåll efter att nyhetsflödet implementerades.
Inspirerad av Windows Phone
Vad är det då användarna är ute efter i en mobiltelefon med Facebook i centrum? Ja, det handlar ju framför allt om närheten till vännerna och deras statusuppdateringar, bilder och övrigt delat material.
Grundtanken är rätt lik det som Microsoft försökt göra med sitt Windows Phone och man ser även likheter med det som Blackberry gör i sitt nya operativsystem Blackberry 10. Man – kanske främst Microsoft – ser ett tydligt behov av att särskilja sig från det som redan fanns, alltså Iphone och Android, och ville komma bort från de välbekanta raderna med ikoner och istället ersätta det med något annat. Att valet föll på kontakterna är så klart ganska naturligt i en mobiltelefon där det mesta handlar om kommunikation på ett eller annat sätt med dina kontakter och vänner.
Man kan visserligen diskutera hur mycket information brickorna i startskärmen på Windows Phone förmår att leverera. Det är enklare att skriva under på grundtanken att man, istället för att klicka sig från Facebook-app till adressboks-app till Twitterapp, ska kunna klicka på en person eller grupp av personer och få all information samlad där, oavsett vilket av alla sociala nätverk som personen i fråga är mest aktiv på.
Sociala nätverk kommer sannolikt att variera i popularitet, men vårt intresse för våra vänner kommer att bestå.
En skärmsläckare
Redan när Facebook under lanseringseventet visade upp Facebook Home var man öppna med att det var en tidig version och att man som användare skulle vänta sig förbättringar i form av månatliga uppdateringar. Den första versionen av Facebook Home är långt ifrån en snabb genväg till det senaste i användarens sociala nyhetsflöde, det som är hjärtat i Facebook.
Man vill veta vad som har hänt och man vill veta det under korta perioder då man har lite tid över. Det kräver att man direkt för respons på de val man gör och den information man använder appen i fråga för att ta del av. Ett mobilspel med långa väntetider där spelfigurerna ska sköta sig på egen hand är oftast mindre framgångsrikt än ett där man direkt får agera och se resultat.
Bortsett från att Facebook Home i sin första utgåva begränsar den Androidtelefon det sitter i så behöver man sitta länge och stirra på skärmen för att få ut någon information. Hela Facebook Home är gjort som ett bildspel med bilder som svepande animeras över skärmen. Vill du snabbt få en överblick, på samma sätt som en mobiltelefon visar dina senast inkomna sms, mejl och kommande möten när du snabbt sneglar på låsskärmen så har du kommit helt fel. Facebook Home ger dig inte snabba svar på de frågor som du vill ha svar på.
Det är fint, bilderna gör sig bra i moderna mobiltelefoners imponerande skarpa skärmar, men upplägget är som en skärmsläckare där du egentligen inte främst ska ta till dig information och agera, utan mest slötitta.
Förbättringspotential i nästa version
Faktum är att Windows Phone lider av samma problem.
Det är uppenbarligen svårt att kombinera den stilrena designen med innehåll som gör att man faktiskt får ut något av att kasta en blick på telefonen. Både Windows Phone och Facebook Home kräver att man ska vänta på flera cykler av animationer innan man får en samlad bild av vad ens kompisar har för sig.
Med någonstans mellan 500 000 och en miljon nedladdningar enligt Googles officiella siffror i Google Play får man anse att intresset för Facebook Home har varit stort, men mottagandet från de som installerat appen är svalt. Antalet nedladdningar har efter en topp i samband med lanseringen dalat kontinuerligt och betygen som användare själva får sätta talar sitt tydliga språk. Många tycker att den är snygg och även om alla inte är negativa till funktionerna som erbjuds skvallrar snittbetyget på i skrivande stund 2,2 av 5 om att mycket kan förbättras.
Den information om våra vänner som Facebook har tillgång till och kan presentera gör att potentialen är väldigt mycket större än vad man bevisat med sin första version.