Felaktiga T610:or finns kvar i butikerna

Publicerad Senast uppdaterad

Den första leveransen av Sony Ericsson visade sig ha en defekt som gjorde att det brusade i luren när man pratade i telefon.

Först erkände inte Sony Ericsson problemet officiellt. Men efter ett tag ändrade man sig och tog sitt ansvar. Då hade ett stort antal exemplar av T610 redan sålts av butikerna.

De felaktiga telefoner butikerna själva upptäckt, eller fått tillbaka från kunder, har skickats tillbaka till Sony Ericsson - som åtgärdat dem. Och de senaste leveranserna har, enligt tillverkaren, varit helt åtgärdade. Inget brusproblem längre alltså.

Men det finns ett fåtal icke åtgärdade exemplar kvar ute hos återförsäljarna. Två läsare som varit i kontakt med Mobil under dagen har till exempel råkat ut för det.

- Vi har inte fått några klagomål på T610 på länge. Men det är klart att vissa enstaka butiker kan ha kvar exemplar med brusljud, säger Olle Näsling, affärsområdeschef på Expert.

Hur ska man som konsument vara säker på att inte få ett felaktigt exemplar?

- Man får helt enkelt sätta i sitt egna sim-kort i telefonen och ringa upp någon. Då hör man direkt om ljudet är klart eller brusigt.

Men ofta är telefonen inte alls laddad i förpackningen. Och det är inte bra för batteriet att inte laddas fullt, första gången man laddar det.

- Får man en telefon som man upplever att det är brusljud i ska man lämna tillbaka den till butiken man köpt den i, så vi kan åtgärda det. Och det är helt utan kostnad för kunden, säger Roger Bolander, Nordenchef på Sony Ericsson.

Enligt nya Konsumentköplagen behöver du inte acceptera att vänta på din telefon när den repareras om den har ett produktionsfel. Du har rätt att få en ny telefon istället för den du köpt - av samma modell. En ny T610 mot den gamla med andra ord.