Fler användare men fortsatt förlust för Wayfinder
Svenska gps-företaget som gör navigeringsprogram som används av bland annat Sony Ericsson redovisar en förlust på 51 miljoner kronor men ökar omsättningen och antalet användare.
Wayfinder utvecklar navigationstjänster för mobiltelefoner. I produkterna återfinns kartor, vägvisning och gps-navigering och p>Wayfinder gör för 2007 likt föregående år en förlust. Det framgår av rapporten från företaget som släpptes i dag.
Resultat efter finansnetto är en förlust på 51 miljoner kronor för 2007, att jämföra med en förlust på 74 miljoner kronor förra året. Rörelseresultatet blev en negativt, en förlust på 53 miljoner kronor. Nettoresultatet var -51 miljoner kronor.
Omsättningen ökade däremot från 29 miljoner året innan till 112 miljoner kronor, en ökning på 286 procent. Försäljningen uppges delas på 40 procent på mjukvaran och 60 procent på gps-mottagarna. Marginalen är lägre på mottagarna.
Företaget har fått många nya användare, i dagsläget är användarbasen 1 560 000, en ökning med 194 procent från föregående år, då man uppgav en användarbas på 530 000.
Antalet betalande användare rapporteras ha flerdubblats, från 86 000 året innan till 230 000 under 2007. Det är en ökning på 167 procent. Ser man däremot till andelen betalande användare av den totala mängden användare, sjönk den från 16,2 procent till 14,7 procent. Företaget lyckas alltså fortfarande inte riktigt med att ta betalt av användarna för sin mjukvara.
Kassaflödet för den löpande verksamheten var också negativ för helåret, -39,4 miljoner kronor, vilket dock är bättre än förra årets kassautflöde på 65,1 miljoner kronor. Under året tog man in pengar via en nyemission som bidrog med friska drygt 66 miljoner kronor, vilket gjorde att totala kassaflödet för året ändå höll sig på plus, och hamnade på 24,4 miljoner kronor, även inräknat ett köp av finska bolaget Navicore Oy.