Fler partners och billigare mobiler

Sony Ericsson ska utmana världens största mobiltillverkare och företagets produktplanerare tror att man snart kan vara större än Samsung på världsmarknaden. Man ska växa genom att satsa på billiga mobiler och fler webbtjänster i mobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

Rikko Sakaguchi lyfter fram samarbetet med Google som ett framgångskoncept och ska satsa mer på att ta etablerade webbtjänster till mobilerna. Det avslöjar han som ansvarig för Sony Ericssons produktplanering i en intervju i Svd.

Sony Ericsson fyller snart fem år som bolag och efter en trög start vågar man nu öka tempot. För att växa ytterligare ska man bland annat satsa på saker som bara Sony Ericsson kan göra och Sakaguchi tar Cybershot- och Walkmanmobilerna som exempel. Även om man alltid kan lära av andra så ska man fokusera på det som man är ensam om att kunna göra, säger han till Svd.

En annan del i strategin att växa är att satsa mer på utvecklingsmarknader, där riktigt enkla modeller är det som säljer i stora volymer. Förhoppningen är att kunna ta marknadsandelar av de tre jättarna på den globala marknaden, Nokia, Motorola och Samsung.

Man ska, berättar Rikki Sakaguchi, behålla sitt fokus på lite mer avancerade mobiler, samtidigt som man ska öka satsningen på billigare modeller. Det är dock något som sker i etapper. Under 2007 ska man lansera fler billigare instegsmodeller för utvecklingsländer, för att under 2008 och 2009 vara en etablerad aktör i den prisklassen.