– I Sverige leds mycket av utvecklingen just nu av myndigheter. Till exempel gör Riksdagen ett mycket bra jobb vad gäller att publicera data. Även startup- och internetföretag är rätt bra på API:er. De som halkar efter här hemma är de stora etablerade företagen, säger Andreas Krohn.
En viktig drivkraft bakom öppna API:er är uppkopplingen av prylar till nätet, det så kallade sakernas internet, enligt Krohn.
– Att mycket mer data blir tillgängligt från många fler källor – både från företag och från myndighetshåll är en viktig trend. Denna trend kommer att fortsätta länge, inte minst tack vare Internet of Things som innebär att mycket av det vi har i vår fysiska omvärld kommer att kopplas till internet, och då ofta via API:er.
Vilka övriga viktiga trender har du identifierat inom API-världen?
– Det kommer fler tjänster och verktyg som gör det enklare att publicera och använda API:er, till exempel API Management, testverktyg och dokumentationsverktyg. Och affärsmodellerna mognar; fler och fler företag publicerar nu API:er som en del av sin marknadsföringsstrategi eller för att sälja tillgång till API:et.
Spotify bra exempel på hur man använder API:er
Du säger att stora etablerade företag halkar efter. Vilka är de möjligheter med att öppna användningen av API:er som företag då riskerar att missa?
– Alla de stora sociala nätverken (Facebook, Twitter, LinkedIn, med flera) använder API:er som en väldigt viktig del i sin marknadsföring. Genom att låta andra bygga lösningar på deras plattformar så syns de på fler ställen. Dessutom kan de samla in mer data om fler användare, vilket de i sin tur kan använda eller sälja, säger Andreas Krohn.
Han anser att Spotify är ett lysande exempel på hur ett svenskt företag använt Facebooks API för att lyfta sin egen tjänst.
– Genom att bli en del av Facebooks ekosystem så har Spotify kunnat få en helt annan spridning på sin tjänst än de hade kunnat helt ensamma. Som användare så får man också en bättre upplevelse eftersom man får rekommendationer baserat på vad ens vänner lyssnar på.
Inga bra mobila applikationer utan API
Att använda API:er är dessutom ett måste om man vill bygga mobilapplikationer som gör någonting utanför telefonen, till exempel hämtar väderdata eller användarinformation från en server, menar Andreas Krohn.
– Dessa APIer är inte alltid tillgängliga för utomstående, utan är istället en intern teknisk lösning. I princip alla mobilapplikationer vi använder dagligen använder någon sorts API, så utan API:er hade inte smartphonerevolutionen varit möjlig.
”Build and they will come” räcker inte
– Den största utmaningen med ett publikt API är inte tekniken, även om där kan finnas en hel del problem att reda ut. Istället är de tre största utmaningarna affärsmodellen, stöd från den egna organisationen och att få utvecklare att använda API:et, säger Andreas Krohn.
Att släppa ett API är inte något ett företag bara gör, utan det måste finnas en tydlig plan och bra förståelse om konsekvenserna på affären, enligt Krohn.
– Innan ett publikt API släpps så måste man vara medveten om hur det påverkar existerande affärsmodeller och hur det påverkar hur företaget ser på sina produkter. Är produkten en webbsajt, en applikation eller är det data? Via API kan man leverera data som andra sedan kan bygga applikationer med. Bygger hela företaget på att sälja en applikation (det vill säga en specifik paketering av data) så kan det ibland vara svårt att ändra attityd och våga låta andra bygga konkurrerande appar på samma data.
Men det räcker inte att fatta beslut om att släppa ett API. Hela organisationen måste stå bakom beslutet och, inte minst, utvecklare måste lockas till att utveckla mot API:et.
– Utan stöd från affärssidan, marknadsföring och högsta ledningen så är det väldigt svårt att få ett stort API-projekt att lyckas. Då publika API:er kan påverka alla dela i organisationen så måste också hela organisationen vara beredd att stödja projektet på olika sätt. Det går väldigt sällan att driva ett framgångsrikt projekt för att bygga ett publikt API endast från teknikavdelningen, säger Andreas Krohn, och fortsätter:
– Och om ingen använder API:et så är hela investeringen bortkastad, men att paketera ett API för utvecklare och marknadsföra till utvecklare är inte helt enkelt. ’Build it and they will com’" är en vanlig men inte så välfungerande strategi, säger han.
Du anordnar Nordic APIs: Vad är syftet med eventet?
– Vår ambition är att skapa en serie konferenser där vi som är intresserade av API:er kan träffas och utbyta erfarenheter, på nordisk nivå. Vi kommer att avhandla allt ifrån affärsmodeller i API-världen, hur man bygger mobilappar med en API-backend, säkerhet, trender, testning, best practices och hur man bygger ett API som utvecklare faktiskt vill använda, berättar Andreas Krohn.
Nordic APIs äger rum den 18-19 september i Stockholm. Som Mobil Business läsare kan du få rabatt på biljettpriset. Använd koden "mobile" när du registrerar dig.
OBS! Notera att Mobil Business är samarbetspartner till Nordic APIs.