Fyra gånger fler kameramobiler än vanliga digitalkameror
Det är i en ny rapport från analysföretaget Strategy Analytics som man kan läsa att kameror nuförtiden betyligt oftare säljs i form av mobiltelefoner än som vanliga digitalkameror.
Totalt sett tredubblades försäljningen av kameramobiler jämfört med året innan. Nokia är inte alls lika dominerande på denna marknad som på mobilmarknaden i stort. Men den finska mobiljätten är ändå störst på kameramobiler med 18 procent av världsmarknaden, Motorola är tvåa med 17 procent och Samsung trea med 13 procent.
Fortfarande är vga-kameror (0,3 megapixel) det vanligaste i kameratelefoner som säljs, men enligt Strategy Analytics kommer viljan att skaffa en megapixel-mobil att vara starkt drivande för mobilförsäljningen under 2005. Tre av tio mobiltelefoner som säljs under 2005 kommer att köpas med motiveringen att de har inbyggd megapixelkamera, spår Strategy Analytics.
Det kommer dock dröja innan minneskort blir standard i mobiltelefonerna, enligt Strategy Analytics. Det kommer att ske först 2007.
Totalt sett ökade mobilförsäljningen också kraftigt under 2004, enligt rapporten. Hela 16 procent fler mobiltelefoner såldes i världen 2004 jämfört med 2003.