Garantin förlängs på Nokia 8210

Publicerad Senast uppdaterad

Mobil har tidigare skrivit om produktionsfelen med Nokia 8210, som tar sig uttryck på det sättet att det inte går att se vad det står i displayen.

Nu erkänner också Nokia att det faktiskt rör sig om ett produktionsfel.

- Nokia ha identifierat en kvalitetsbrist hos en komponentleverantör, som påverkar Nokia 8210:s displayfunktion. Problemet kan uppstå hos exemplar som har producerats mellan oktober 2001 och januari 2002, där displayen kan bli mörk eller tom, säger Sara Kullgren, VD för Skandinavien på Nokia.

Därför förlängs nu garantitiden med ett år, om man drabbas av att displayen börjar strejka. Garantitiden för nämnda produktionsfel blir alltså två år.

Användare av Nokia 8210 som har problem med displayen kan vända sig till Nokias auktoriserade servicebutiker eller återförsäljare.

I alla exemplar som producerats från och med den här månaden ska dock den felaktiga komponenten vara ersatt.

En återförsäljare på Dialect har hört av sig till Mobil och även påpekat att Nokia 8890 och 8850 har samma produktionsfel. Men enligt Nokia ligger problemen med dessa modeller inom felmarginalen.