Gartner: Nokia ökar försprånget
Analysföretaget Gartner uppger att Nokia under tredje kvartalet i år ökade avståndet till konkurrenterna jämfört med samma period förra året.
Nokia hade under tredje kvartalet en marknadsandel på 35,1 procent, enligt Gartner. Det är en ökning med 2,6 procentenheter från tredje kvartalet i fjol. Nokia ökade sin marknadsandel i alla regioner förutom i Nordamerika. Man tog även tillbaka förstaplatsen i Sydamerika från Motorola. Det innebar också att man ökade avståndet till Motorola som totalt sett är tvåa med en med 20,6 procent av marknaden. Gartner förutspår att julen kan bli mindre trevlig för Motorola, eftersom Krzr har inte fått samma mottagande som Razr och Motofone kommer kanske inte att börja säljas förrän nästa år.
Däremot berömmer man tredjeplacerade Samsung för att man vunnit tillbaka konsumenter genom att satsa på designade, tunna telefoner.
Sony Ericsson sägs ha haft ett "exceptionellt" tredje kvartal med 19, 4 miljoner sålda enheter. Gartner säger att framgången beror på en bredare produktportfölj och att man planerat bättre och på så sätt minskat problemen med bristande tillgång på telefoner. Det har gett Sony Ericsson en fjärdeplats med 7,7 procent av marknaden. Därmed har man ökat avståndet till LG på femte plats, som har backat från 6,5 till 6 procent samtidigt som Sony Ericsson ökade med en procentenhet.