Sverige släpar efter

Global ökning av banktjänster och inköp

Både när det gäller viljan att betala för mobilt innehåll och att använda mobilen som plånbok eller för bankärenden ligger Sverige under genomsnittet, enligt en ny undersökning.

Publicerad Senast uppdaterad

Under det senaste året har andelen mobilanvändare som gjort inköp med mobilen ökat från 10 till 28 procent i de länder som ingår i revisionsfirman KPMG:s undersökning om mobila konsumtionstrender.

Totalt har användare i 22 länder tillfrågats i studien. Bland de svenska användarna är andelen som gjort inköp senaste året bara 16 procent. Kina och Indien utmärker sig genom att inköp med mobilen är vanligt förekommande, 44 procent respektive 38 procent.

Även när det gäller att utföra bankärenden i mobilen ligger Indien och Kina långt framme,  43 och 77 procent av de tillfrågade uppger att man gör detta. För svenska användare är siffran 28 procent, vilket internationellt sett är lågt, enligt KPMG.

De låga siffrorna för Sverige kan tyckas förvånande, eftersom vi var snabba att ta till oss mobiltelefonen. Men när man frågar svenskarna varför de inte utnyttjar mobilen för bankärenden är det vanligaste svaret tillgången till andra alternativ, exempelvis internetansluten dator. En annan orsak är att banktjänster på mobilen fortfarande är outvecklat i Sverige. Bara 35 procent av svenskarna uppger att de har tillgång till sådana tjänster, jämfört med 58 procent för samtliga tillfrågade i undersökningen, säger Lena Nelson på KPMG i ett pressmeddelande.

I undersökningen har man också frågat mobilanvändare om deras vilja att betala för innehåll i mobilen. I genomsnitt är 43 procent av de tillfrågade beredda att betala för någon typ av mobilt innehåll, medan bara 19 procent av svenskarna är det. Mest villiga att betala är svenskarna när det gäller film, musik, spel och böcker. Lägst är viljan att betala för nyheter och kultur.