Googles annonser nu i mobilen

Snart kommer svenska mobilanvändare som söker med Google från mobilen att kunna se textbaserade annonser i samband med sökningarna.

Publicerad Senast uppdaterad

Under nästa månad lanserar Google mobilannonser i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Annonserna kommer att fungera i stort sett som sponsrade länkar gör idag när man söker från en dator. En skillnad kommer att vara att de kommer att bestå av ett mindre antal tecken. I annonserna ska annonsörerna kunna lägga in länkar till en mobil-anpassad webbplats eller låta användaren kontakta annonsören direkt via ett telefonnummer till det annonserade företaget. För att försäkra sig om att det ska finnas någon på plats som tar emot intresserade kunder kan man schemalägga annonser så att de bara visas under kontorstid.

En förutsättning för att man ska kunna lägga upp mobil-annonser kopplade till Google-sökningar är att man har ett AdWords-konto och först har skapat en vanlig Google-annons. När man gjort det kan man också välja att skapa en särskild mobilannons.

- Mobila terminaler håller på att bli världens mest populära sätt att hitta information på. Det finns numera fler mobile i världen än datorer och tv-apparater sammantaget, säger Petri Kokko, chef för Google i Sverige och Finland, i ett pressmeddelande.