Över en dag ändrades perspektiven för hela branschen. Google, internetbolaget som sprintat från garage-startup till Fortune 50 på bara ett decennium träder plötsligt in på nya domäner. Om köpet går igenom, får det följder för både konsumentmarknaden och affärsmodellerna.
Traditionellt har Google inte ägnat sig åt tillverkning. Nu utökas personalstyrkan plötsligt med över 65 procent, samtidigt som bolaget ger sig in i hårdvarubranschen. Inom IT-svängen har innovativa bolag som Philips, IBM och Xerox kontinuerligt gjort sig av med sina förlustdrabbade hårdvarup>
ALLA DESSA PATENT
Annons
Förutom 17000 befintliga patent, väntar ytterligare omkring 7500 fortfarande på godkännande från patentmyndigheten. Google har tidigare inte ägt några patent av betydelse, men det patentkrig som blossat upp i efterdyningarna av uppstyckningen av Nortel har troligtvis gjort att Google dragit öronen åt sig. Cirkusen med det tyska försäljningsstoppet av Samsung Galaxy Tab är ett bra exempel på hur absurda skyttegravspositioner som intagits i mobilvärldens patentkrig.
Annons
PRISET, EN TREDJEDEL AV KASSAN
Prislappen för Motorola Mobility är av en betydande storlek och budet har gjorts till 63% överpris. Köpeskillingens avspeglar inte bara potentialen, utan även det faktum att också Microsoft deltagit i budgivningen. Rent krasst uppgår affären till 12500 MUSD, vilket motsvarar en god tredjedel av Googles stridskassa. Förmildrande är det faktum att Motorola Mobile verkar ha över 5000 MUSD i kassa och korta fordringar. En indikation på hur strategiskt förvärvet betraktas av Google är att det prioriterats upp, trots att vi är i början av en global recession.
MISSTAGEN PÅ KÖPET
Om man nu ska tala om huruvida prislappen är stor eller liten, är det kanske värt att ställa saker i perspektiv. Närmast att jämföra med blir åter Apple, ett bolag som i det närmaste var konkursmässigt när Google lämnade Anne Wojcickis garage i Palo Alto. Det som ofta glöms i sammanhanget är att Apples inträde och snabba resa till dominans i mobilvärlden de senaste fyra åren inte ger en fullständig bild. Det talas sällan om att Apples framgångar varit dyrköpta. Apple började utvecklingen av AI, mobila terminaler och molntjänster redan för tjugo år sedan, när Newton Messagepad och eWorld låg på ritbordet. Alla de misstag som Motorola gjort är erfarenheter som Google nu köper.
ALLIERADE BLIR KONKURRENTER
Ytterligare ett perspektiv på prislappen är den kostnad som det innebär för Google att på riktigt bli ovän med Nokia, HTC, LG, Samsung, ZTE, SonyEricsson och alla de andra tillverkarna och OEM-bolagen inom mobilbranschen. För hur öppet Android än må vara, kommer Googles egna tillverkning alltid vara ett horn i sidan för industrin. Långsiktigt kommer det att få följder för branschens vilja att bygga vidare på Android och Chrome som plattformar.
DET SOM KANSKE OROAR MEST
Förutom alla för- och nackdelar som kan radas upp bredvid varandra, finns det också något underliggande med budet som oroar. Google verkar inte köpa en aktör som gjort sig känd för dynamiska processer, företagskultur eller produkter. Det steg man tar, kan framför allt ses som defensivt, en spelstil som inte förväntas av en innovatör.