I slutet av året kommer GPRS få många användare, är Jacob Cederqvist, informationsansvarig på Motorola, övertygad om.
På CeBIT pågår eviga diskussioner om GPRS och framför allt om när det ska slå - och om det överhuvudtaget kommer att hända. Det verkar lite som att branschen håller andan och nu bara väntar på att GSM-operatörerna och tillverkarna ska få tummen ur.
Och under året kommer ett antal tillverkare lansera GPRS-telefoner, bland andra Ericsson, Samsung, Panasonic men också Compaq och Xircom som kommer ut med GPRS-kort.
Detta är något som Motorola välkomnar. Utan fler spelare kan nämligen inte GPRS någonsin bli något för alla.
- Vi ser ändå stora fördelar med att ha varit först ut. I och med det har vi ju fått praktiskt erfarenhet som vi kunnat använda på den GPRS-portfölj som vi lanserar nu, säger Jacob Cederqvist.
I slutet av året kommer GPRS ha tagit rejäl fart, hävdar han. Något snack om att GPRS tar lång tid vill han inte höra talas om.
- Jag kommer till exempel i håg för några år sedan när man skrattade åt att internationell roaming skulle införas. Det trodde man nämligen bara var något för affärspersoner. GPRS har funnits som en realitet i Sverige sedan december i och med Europolitan och Timeport 260. Man kan inte börja tala om fiasko eller något annat heller efter så kort tid.
Det som gjort att Samsung och Panasonic har väntat tills nu med att lansera GPRS-telefoner beror enligt dem själva på att de ville vänta tills fler tidluckor blivit möjliga. En sak är i alla fall säker. Det råder ingen tvekan om att mycket står på spel.
- Steget mellan vanligt GSM och GPRS är mycket större än det mellan GPRS och UMTS, när det gäller att ta fram nya tjänster och att få människor att vilja ha dem, säger Michael Alström på Samsung.
- Till största delen är det ändå innehållet i tjänsterna som avgör hur stort GPRS blir, säger Jacob Cederqvist.
Men även om det pratas mycket om att "content is king" när det gäller GPRS är det förhållandevis få nya GPRS-tjänster som visas på CeBIT.
Ett stort problem när det gäller att få så bra tjänster som möjligt är att operatörerna inte vet på vilket ben de ska stå. Detta menar i alla fall Daniel Söderberg på Distefora, som utvecklar tjänster för SMS, GPRS och UMTS.
- Nätoperatörerna är helt förvirrade. Det bästa vore om de bara inriktade sig på att förbättra nätet och att köpa de bästa tjänsterna de kan hitta av andra. Som nätoperatör är det svårt att bli bra på båda delarna.