GPS-försäljningen förra året rekordstor

Förra året såldes det närmare 360 000 navigatorer i Sverige. Det är en ökning med 188 procent jämfört med förra året. Därmed är Sverige det land som ökade sin försäljning mest.

Publicerad Senast uppdaterad

Navigatorn har blivit en statussymbol, ungefär som mobiltelefonen var när den blev tillgänglig för vanliga konsumenter. Under förra året skördade tillverkarna av gps:er stora framgångar världen över och faktum är att vi i Sverige stod för den största tillväxten procentuellt jämfört med året innan.

2006 såldes det 125 000 navigatorer i vårt avlånga land, förra året såldes det alltså 360 000. Procentuellt var ökningen 188 procent och därmed är Sverige det land i västeuropa där ökningen var störst. Tvåa i tillväxtligan räknat i procent var Italien med en ökning på 115 procent enligt analysföretaget GFK.

Anledningen till ökningen är, om vi ska tro branschen, att gps:en inte längre är något bara för den riktigt teknikfrälste, nu har flera upptäckt att en gps kan vara användbar i en mängd olika situationer.

En annan anledning till ökningen lär också vara den fallande priserna i samband med ökad konkurrens bland tillverkarna.

Under 2008 förväntas ökningen fortsätta, totalt i Västeuropa räknar man med att försäljningen ökar med 36 procent jömfört med försäljningen 2007.

- Förändring från 2006 i %

Sverige +188 %

Italien +115 %

Frankrike +103 %

Österrike +95 %

Schweiz +93 %

Tyskland +74 %

Storbritannien +68 %

Spanien +67 %

Belgien +44 %

Nederländerna +38 %

- Källa: GfK Marketing Services Deutschland, 2008