Dålig kod

Gratis-appar förbrukar mer ström

Gratis-appar drar i genomsnitt 75 procent mera ström än betal-appar, enligt en ny undersökning.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är en grupp forskare från Purdue University i samarbete med Microsoft som undersökt batteriförbrukningen hos gratis-appar jämfört med appar som kostar pengar. En av slutsatserna var att gratis-appar för Android i genomsnitt drar 75 procent mer ström än betal-appar.

Det berodde inte på någon generell skillnad i kvalitet mellan apparna utan när man man tittade på hur förbrukningen fördelade sig mellan olika processer var det mycket riktigt reklamen som var boven i dramat. Bara mellan 20 och 30 procent av strömförbrukningen gick till appens grundfunktioner.

Resterande strömförbrukning gick åt till att ladda ner appar, positionera användaren eller ladda upp data om användarens beteende.

Bland annat tittade man närmare på det populära spelet Angry Birds. Bara 20 procent av strömförbrukningen gick åt till att hålla igång själva spelet och att driva skärmen. Annonsplattformen Flurry uppges stå  för 45 procent av förbrukningen och ytterligare 15 procent gick åt för att positionera mobilen med hjälp av gps. Projektledaren Abhinav Pathak menar att problemet har sin grund i att koden för gratis-apparna är dåligt skriven. 

Ett exempel på det skulle enligt undersökningen vara att Angry Birds-appen får telefonens datauppkoppling att vara aktiv i 10 sekunder åt gången oavsett om dataöverföringen är avslutad.

För att göra undersökningen användes verktyget Eprof, ett program som Pathak nu håller på att anpassa för användning med Windows Phone i samarbete med Microsoft.