Årets julklappsjakt

Handeln inte förberedd

Det här året kommer julklappsjakten att utspela sig i mobilen, spår Google. Tyvärr verkar det stora flertalet handlare ännu inte ha hunnit anpassa sina webbtjänster till mobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt Googles senaste prognos kommer nära hälften av sökningarna under julrushen att ske från mobilen. I Sverige, där smartphoneanvändandet ligger på en världsunik nivå, kommer trycket sannolikt att bli ännu högre. Gartner förutsåg för ett år sedan att mobilanvändningen skulle gå om traditionellt webbanvändande under 2013, men det skiftet verkar nu alltså äga rum tidigare än förväntat.

Handeln är däremot inte fullt lika förberedd på skiftet som man skulle kunna önska. Många återförsäljare inom detaljhandeln saknar idag mobila gränssnitt där kunderna kan göra ett avslut. Bristen på mobilanpassade webbplatser gör det också svårt att leda användare av mobila söktjänster till en vettig landningsplats, något som också förhindrar vettig annonsering. Eftersom mobilen är ett actionbaserat medium, förväntar sig besökarna ofta att det går att komma till ett avslut.

Mobilt sök för shopping toppar normalt under julhandeln, samtidigt som mobilt sök också växer stort under tiden fram till jul. En trolig utveckling är att annonsörerna kommer vilja lägga om stora delar av annonsbudgeten online mot mobila användare, men då krävs också mobilanpassningar för landningsplatserna. Utvecklingen är viktig att beakta, också eftersom mobilanvändare tycks spendera mer än användare på den vanliga webben. Ebay räknar exempelvis med att Ipadanvändare spenderar 50% mer online.

Källa