Det handlar om så mycket mer än att ringa och sms:a. Med nya tjänster blir mobiltelefonen centrum i ditt sociala nätverk. Tjänsterna går att använda redan i dag och i framtiden flyttar allt fler kompistjänster in i din telefon. Ändå är det här bara början.
Vid en första titt kan de här nya tjänsterna som blivit populära te sig lite underliga eller kanske till och med onödiga. Twitter och Jaiku heter de två största och de går ut på att man ständigt ska uppdatera sina vänner. De här korta meddelandena man skickar har snabbt visat sig vara lätt beroendeframkallande och många har börjat dela med sig av vardagliga händelser. Man kan välja att uppdatera sin status på flera olika sätt. Smidigast är givetvis att göra det från mobilen eftersom man kan ha den med sig, men det går även att uppdatera från webben eller direkt från det chattprogram man brukar använda.
En befogad frågeställning från den som inte använder någon av de här tjänsterna är: Varför? Vad är meningen med att ständigt rapportera om vad man gör och varför skulle någon vara intresserad av att ta emot information om vad jag gör i varje ögonblick.
Det finns givetvis flera anledningar till att starta en sådan här typ av mikroblogg där man kortfattat delar med sig av händelser i sitt liv. Ett enskilt av alla de meddelanden man skickar är sällan särskilt innehållsrikt och säger därför heller inte så mycket om den som skriver. Antalet tecken man kan använda är begränsat vilket gör att det inte är något stort jobb att göra en postning.
Annons
Det handlar inte om långa berättelser utan endast om korta iakttagelser och funderingar. Det är med andra ord först när flera postningar bildar ett informationsflöde som den här typen av tjänster lever upp. Givetvis har kompisarna en stor del i de här sociala tjänsterna och förutom att följa varandras postningar kan man även kommentera de händelser andra skriver om. På det sättet görs även de kommentarerna till en del i ens egen mikroblogg. Här samlas alltså både mina egna iakttagelser och mina svar på kompisarnas postningar.
Annons
Hela det här flödet kan göra att du får reda på saker om dina kompisar som ni annars inte pratar om. På samma sätt kan du lära känna folk genom att följa deras många postningar. Det här använder inte bara unga som frenetiskt postar varje liten händelse, utan även företagsanvändare. En anledning är att lättare skapa en relation med sina kunder. För visst lär du känna en person om du plötsligt vet att hon har precis samma fanatiska dragning till din favoritserie på tv, eller känner till allt om hennes musiksmak. Det handlar då om att skapa en relation, ett förtroende som gör det enklare att arbeta ihop eller göra affärer.
Skapar ett förtroende
En kund anlitar inte mig förrän de gillar mig eller känner ett förtroende för mig, säger till exempel Cathryn Hrudicka i en intervju med det amerikanska magasinet Fast Company. Hon använder såväl Twitter och Jaiku som Facebook, och förhoppningen är att vara öppen och ärlig och på det sättet vinna förtroende hos befintliga och potentiella kunder till hennes företag.
En annan nyttomöjlighet är att använda tjänster som Twitter och Jaiku för internkommunikation och det gäller för såväl mindre företag som för andra grupper som fotbollslaget eller kompisgänget. Med ett sms kan man nå hela gruppen med information om vad som händer, och vad som måste göras. Alla kan i sin tur svara och rapportera inför hela gruppen. Den ändrade träningstiden eller resultatet i senaste matchen skulle kunna vara givna ämnen för fotbollslaget som använder sig av tjänsten.
Det är alltså en ganska brokig skara som kan använda den här typen av tjänster. Det är kontakten med andra användare som är den röda tråden och har man inte redan samma intressen kan man lätt hitta människor med samma intressen via olika grupper och diskussionstrådar.
I de här formerna av mikrobloggar bidrar mobiltelefonen främst med friheten att både själv skriva inlägg och följa kompisarna oavsett var man är. Mobiltelefonen är nästan en förutsättning för att man ska kunna göra sina postningar utan att för den skull vara beroende av en dator så snart man använder tjänsten. Eftersom man kan vara rörlig innebär det också att positionen där du befinner dig spelar en roll för dina postningar. Givetvis kan man själv ange i sin postning var man är, var man varit eller vart man är på väg.
Men få av den här typen nya tjänster fungerar som enskilda öar. I stället kan en tjänst ta del av information från en annan och många nya funktioner är givetvis under utveckling. Inom positionering har vi kommit längst när det gäller bildpostningar från mobilen. Där finns det redan i dag flera program som kan ange i dina bilder var de är tagna för att sedan kunna ladda upp dem till internet och pricka i på en karta precis var bilden är tagen. En telefon med gps kan skicka bilder med exakt position genom att ta hjälp av tilläggsprogrammet Shozu.
Men inte ens det krävs faktiskt. Yahoo håller på att utveckla ett litet program som laddar upp bilder, och som i stället för gps litar på att du och andra användare delar med sig av positionsinformation. Tar du en bild på Sergels torg i Stockholm och anger att det är där bilden är tagen så kan programmet lära sig det och föreslå rätt position för nästa användare som tar en bild där. Programmet gör det genom att läsa information från närmsta mobilmast, så här krävs inte ens att du har gps.
Kombinationen användartips och positioner är även det som driver tjänsten Plazes. Den är egentligen bäst lämpad för vanliga webben, men eftersom mobiltelefonen är det du har med dig hela tiden är det en strålande hjälpreda. Du börjar med att placera ut ditt hem på en karta tillsammans med till exempel ditt jobb, favoritrestaurangen och andra favoritplatser. På det här sättet kan du ange var du är, var du varit och vart du planerar att gå. Dessutom kan du ange favoriter, så om du befinner dig på en ny plats får du fram människor som befinner sig i närheten, men även platser som andra användare angivit som favoritplatser.
Stor potential
Just Plazes är ett exempel på en tjänst som egentligen inte ersätter någon annan befintlig tjänst. I det här fallet har mobiltelefonen stor potential och just möjligheten att alltid ha den med sig och uppdatera sin status gör att tjänsten blir än mer användbar. När det gäller andra tjänster så har de faktiskt kraften att till viss del ersätta andra kommunikationsformer som därmed förlorar sin status.
Ett sådant exempel är kanske e-posten som till viss del kommit att ersättas av direktmeddelanden i chattform. En anledning kan vara allt mer spam och skräpmeddelanden och då kan sociala applikationer vara lösningen, även om också de kan drabbas av reklam och spam framöver när populariteten ökar. Ändå kan de sociala applikationerna innebära mindre informationsstress än en ständigt full inkorg i mejlprogrammet. Du väljer själv vad du ska ta del av och när ett meddelande i din mejl ofta kräver att du svarar är meddelanden i sociala applikationer inte lika personliga och tidskrävande, i alla fall inte i en arbetssituation där det i stället är gruppen som har tillgång till meddelandet som förväntas agera, inte bara du som inp>Inte heller har du nödvändigtvis kontakt med alla de personer som samlas på din kompislista. Ibland kan det räcka med att veta att de bara finns där. Det påtalar Peter Sandberg på Mobile Sorcery.
- Ja, om jag har alla mina kompisar i min telefonbok i mobilen är det långt ifrån alla jag ringer ens årligen, men ändå har jag deras nummer och påminns om dem när jag slår ett nummer. En del sociala tjänster fungerar också på det sättet.
Med den nya generationens tjänster får din vanliga kontaktlista i mobilen en förlängning. Det märks också på nätet i dag. Det tycks råda en massiv social våg och de flesta tjänster där kontakter är en del tycks rida på framgången som nätsajten Facebook nu har. Allt från nätbaserade nätverkstjänster till enkla backuptjänster för mobilens telefonbok blir plötsligt sociala och presenterar information dina vänner matar in, oavsett om du ber om det eller inte. Ändå kan givetvis alla dessa sociala tjänster ta tid och göra att du drabbas av teknikstress.
En hjälp på vägen kan vara de flöden av information som sker mellan tjänsterna. För i många tjänster kan man importera sin status från andra tjänster, vilket är en anledning till att nätets Facebook blivit så populär. Där finns tillexempel möjlighet att importera dina senaste bilder från Flickr, din status från såväl Twitter som Jaiku, din position från Plazes och många andra tjänster. Det finns alltså möjlighet att följa flera olika tjänster från en och samma plats. Ändå är det ett problem med de här tjänsternas låsta uppbyggnad. Kompislistan är i sig bunden till tjänsten eftersom de inte vill bli av med sina besökare. När en ny populär tjänst dyker upp är man alltså tvungen att bygga upp sin kompislista från början igen.
Facebook som fått ett sådant genomslag i Sverige finns även tillgängligt från mobiltelefonen. Även i andra liknande tjänster får mobiltelefonen en tydlig roll.
Kunde man ta med sig sin användarinformation och sitt kontaktnät mellan tjänsterna skulle man inte behöva tappa sin historia varje gång man flyttade mellan tjänsterna. Men det kräver att tjänsterna öppnar upp sig mot varandra. Petter Strömberg tror inte att det kommer att hända.
- Man kommer inte att kunna exportera data, för varje community vill behålla sina kunder, och det är ett sätt att låsa fast dem.
Peter Sandberg är mer optimistisk och tror mycket på Facebooks beslut att öppna upp delar av sin tjänst så att andra företag kan integrera sina egna tjänster i Facebook:
- Det har visat sig vara ett otroligt billigt sätt för dem att utöka funktionaliteten i tjänsten, och därmed kundkretsen. Myspace har även de försökt öppna upp sig, men där har reglerna för vad man får eller inte får göra varit oklara. Jag tror den trenden kommer att sprida sig.
Med all den information man anger finns även ett uppseglande problem som kan bli mer påtagligt framöver. För när all denna information om oss lagras på ett och samma ställe blir det givetvis en attraktiv plats för marknadsförare. Det är kanske inget stort problem i dag, men med så mycket information samlad är den hur som helst eftertraktad av många kommersiella intressen och det kan vara bra att tänka på när man lämnar ut information om allt från favoritfilmer till position och hela kompislistan.
På Spray var man tidig med att utveckla sociala tjänster, men de tidiga sociala tjänsterna skiljer sig en del från det som nu lanseras såväl i mobilen som på webben. En av Sprays tidiga communities var Spraydate och den skiljer sig på flera sätt från dagens mest omtalade tjänster. Dels kretsar Spraydate kring ett specifikt syfte medan tjänster som Facebook och Jaiku har en mer allmänt social inriktning.
Krävs varumärke
Trots att mobilcentrerade tjänster som Jaiku och Twitter nu seglar upp, tror Petter Strömberg på Spray att det krävs ett välkänt varumärke för att mobilen på allvar ska kunna konkurrera som plattform för sociala applikationer.
- Jag tror att som marknaden ser ut nu är det väldigt svårt att utgå från mobiltelefonen. Det krävs att man har ett namn på webben för att komma fram i mobilen. Det kommer att förändras. Förutsättningarna är annorlunda i mobilen, det finns en outnyttjad potential här. Kanske inte i dag utan om två år, säger Petter Strömberg.
Petter Strömberg, Spray
Utvecklingen verkar också gå mot att användare blir allt mer ärliga i sin nätnärvaro och i stället för att skapa uppdiktade identiteter på nätets chattar deltar man med sitt riktiga namn och pratar med människor man redan har en relation med i det verkliga livet.
- Folk verkar lita på internet på ett annat sätt i dag än tidigare. Att man verkligen är sig själv på internet tycker jag är en total kovändning mot hur man tänkt på internet förut, som ett stort totalt anonymt hav där ingen ser dig. Denna trend tror jag fortsätter och kommer att förändra internettjänsterna helt och hållet, kommenterar Gustav Söderström som via företaget Kenetworks haft inblick i uppkomsten av flera mobila communities.
En annan anledning till att den här typen av tjänster ännu inte riktigt tagit fart i mobilen är att teknik, målgrupp och prissättning inte riktigt gått hand i hand och därför bromsat utvecklingen en aning.
- Lite av mismatch just nu tror jag är att sociala nättjänster tidigare har varit främst för unga, medan de telefoner som klarat av avancerade tjänster och gränssnitt, samt har flatrate har varit för äldre, av prisskäl. Det håller på att ändra sig på båda fronterna. Sociala nätverk vänder sig mer och mer till äldre och smartphones och abonnemang med fri datatrafik blir billigare för yngre, påpekar Gustav Söderström.
De sociala tjänsterna på webben har genomgått många förändringar under de senaste tio åren. En tydlig trend är att användarna har gått från att värna om sin integritet genom att använda anonyma användarnamn till att använda sin riktiga identitet med fullständigt namn och mängder av personlig information.
Peter Sandberg på startup-företaget Mobile Sorcery tror att den här typen av sociala tjänster i mobilen mycket väl kan vara det som gör att alla plötsligt vill ha 3g-telefoner, men när det gäller den privata integriteten höjer han ett varnande finger.
- Det är en trend bland ungdomar som är vårdslösa för att de inte vet bättre, och jag är övertygad om att den kommer att vända. Integriteten kommer att bli oerhört viktig. I dag tycker folk att det är coolt om man har många träffar på Google, i framtiden kommer man ha enormt hög status om har så få träffar som möjligt på Google. Anonymitet kommer att vara en enormt efterfrågad bristvara i framtiden.
Ändå är det få som tror att vågen av sociala tjänster på nätet och i mobilen kommer att avta och framöver kan de i stället få än mer betydelse och fler användningsområden.
Petter Strömberg på Spray tror att de sociala nätverkstjänsterna kommer att kretsa allt mer kring specialintressen. Och att de även kommer att användas för att söka information.
- Första generationens informationssökning på internet gick ut på att man sorterade informationen i kataloger, som Yahoo i mitten på 90-talet. Sedan kom sökmotorerna och man började söka fritt på nätet. Men kvaliteten på sökresultatet blir för dålig. I framtiden kommer man därför att söka genom att skicka ut förfrågningar i sina sociala nätverk. Det säkerställer relevansen i de svar man får.
Med sociala tjänster i mobilen tillkommer också en rad element där mobilen tillför funktioner och möjligheter som kommer av att man alltid kan ta den med sig.
- Internet var det första massmediet som frigjorde oss i tiden. Tidigare var man tvungen att konsumera nyheter vid speciella tidpunkter. Nätet ändrade på det. Mobiltelefonen tillför ytterligare en frihetsgrad genom att frigöra oss från rummet, säger Peter Sandberg på Mobile Sorcery.
Samtidigt som mobiltelefonen gör oss oberoende av tid och plats gör dess funktion att positionen får en allt större betydelse. Dock inte som begränsning när vi ska använda tjänsterna utan som en möjlighet. Vi anger helt enkelt positionen som en av många faktorer i vår status inför kompisgänget.
Operatörerna bromsar
Och så kameran förstås. Möjligheten att enkelt skicka egenproducerade bilder och video till nätet från mobilen är någonting som de sociala tjänsterna drar allt större nytta av. Dessutom har mobilen i dag en fungerande modell för att ta betalt för tjänster, något som saknas på webben.
Men enligt Peter Sandberg är mobiloperatörerna en bromskloss i utvecklingen. Inte bara genom att de tar ut höga priser för datatrafik som gör en del tjänster orimliga, utan att de över huvud taget har så hård kontroll över vilka tjänster som kommer in i deras nät.
- Jag tror att det hade kunnat hända mer i mobilen om inte utvecklingen var så operatörsstyrd. Operatörerna behöver bli bättre på att öppna upp för tredjepart. I Norge har de varit bra mycket bättre på det, och det märks på hela omsättningen för mobiltjänster. Sedan säger ren logik att datatarifferna måste bli obegränsat till ett fast pris.
Peter Sandberg på Mobile Sorcery har utvecklat en demonstrationstillämpning för en social tjänst som ska utnyttja mobiltelefonens fördelar - och illustrerar problemen.
MoYuMe går ut på att skicka de bilder man tar med sin mobilkamera till sina vänner genom att de läggs upp på deras datorers skrivbord. Bilden skickas som ett mms till en webbtjänst, som i sin tur lägger ut den på ett klientprogram som vännerna installerat på sin dator.
- Jag gillar datorskrivbordet. Om man vet att man har publik för bilderna ökar incitamentet att ta bilder. Om man till exempel lägger upp dem på Flickr vet man aldrig om folk sett den. Här vet jag med automatik att min publik sett bilden, säger Peter Sandberg.
Det naturliga vore kanske annars att skicka bilderna till vännernas mobiler - men med kostnaden för ett mms per person på utskickslistan blir det helt enkelt på tok för dyrt.
- Jämfört med en bild som dyker upp på skrivbordet blir det i dag dessutom lite för krångligt att konsumera bilder i mobilen, tycker Peter Sandberg.