Har rätt att använda dina bilder
Här är Instagrams nya användaravtal
Populär fotoappen Instagram har uppdaterat sina användarvillkor. Den nya villkoren, som träder i kraft 16 januari, ger tjänsten och dess ägare Facebook nya utökade möjligheter att använda ditt innehåll utan att be om lov.
2012 har varit ett minst sagt framgångsrikt åt för den sociala fotoapppen Instagram. I mars släpptes Android-versionen av appen, och på ett dygn hade man nått imponerade en miljon nedladdningar. En tid senare fick sociala mediejätten Facebook ut med att man hade köpt bilddelningstjänsten Instagram för hisnande 1 miljard dollar.
Omgående efter Facebook hade förvärvade Instagram började spekulationerna om hur fototjänsten skulle komma att förändras och införlivas i den sociala jätten. När Instagram nu uppdaterar sina användarvillkor börjar bilden av detta bli allt mer tydlig.
Det ska bland annat bli enklare att dela sig av sin användardata till dotterbolag som "tillhör samma affärsverksamhet" som Instagram själv är en del av, skriver DN. Genom att samla information om din hobbys, favoritrestauranger och resmål från Instagram och sedan kombinera denna information med den från ditt Facebook-konto, blir det lättare för annonsörer som tillhör Facebooks reklamnätverk att rikta sina annonser till dig.
Mer uppseendeväckande är att de nya användarvillkoren också ger Instagram rätt att använda dina bilder eller identitet i reklamsyfte utan att varken behöva informa dig om detta, eller ge dig betalt för att ditt material används.
Instagram gör även klart annonser som visas i Instagram inte alltid kommer att reklam-märkas. “You acknowledge that we may not always identify paid services, sponsored content, or commercial communications as such”, kan man läsa i den nya villkoren, rapporterar New York Times.
Den som känner sig obekväm med de nya användarvillkoren har egentligen bara ett val, och det är att släcka sitt Instagramkonto. Om man vill använda tjänsten på något sätt - i mobilen eller via webben - efter 16:e januari måste man tacka ja till de nya villkoren.
Instagram har kommenterar förändringarna, och skriver i sin officiella blogg att "ingenting har förändrats när det gäller vem som äger dina bilder och vem ska kommer kunna se dem". Enligt Instagram har man valt att genomföra förändringarna för att förhindra så kallade spammeddelande, som ska ha blivit allt vanligare sedan tjänsten har växt bland användarna.