Surfa säkrare
Hjälper kunder att skydda sig på internet
Telenors nya tjänst Nätfrid ska hjälpa privatkunder att skydda sig på nätet och att få bättre kontroll på sin internettillvaro.
Tanken med Nätfrid är att kunderna genom guider och rådgivning bättre ska kunna skydda sig mot exempelvis nätbedrägerier och hackade konton, samt få hjälp med oönskat eller kränkande material som hamnat på nätet. Det sistnämnda kan vara bilder, videoklipp eller falska profiler på sociala medier, men inkluderar även trakasserier. Om privatkunden inte kan lösa problemen på egen hand så ska personen kunna ringa Nätfrid och få kostnadsfri personlig hjälp.
”Nätfrid finns för att ingen ska behöva vara rädd när man är ute på internet. Det fungerar lite som första hjälpen för att ingen ska behöva utsättas för trakasserier eller se sina privata foton och personuppgifter publicerade på fel plats. Vi vill värna om våra kunders integritet. Det är också viktigt man känner till de rättigheter och skyldigheter som man har på internet och att man tänker sig för en extra gång”, säger Lina Sundqvist, ansvarig för kundtrygghet och analys på Telenor, i företagets pressmeddelande.
Enligt Telenor kan Nätfrid ge kunderna tips i förväg, råd om man har hamnat i problem samt handgriplig hjälp vid behov. Vilken kompetens Nätfrids kundservicepersonal besitter, eller om hjälpen är direkt eller indirekt när det kommer till rättsliga frågor, framgår inte. Nätfrid som tjänst levereras av det externa bolaget Affinion International som förutom tjänsten Nätfrid för Telenors kunder även hjälper företag att skapa bättre kundlojalitet genom att bland annat erbjuda spärrservice för kreditkort, nyckelservice och nödkontanter när olyckan varit framme. Anmäler man ett ärenda via e-post lovar Affinion att deras handläggare som sköter tjänsten ska återkomma inom 24 timmar på vardagar. Det går att ringa till Nätfrid dygnet runt. Du kan få hjälp med att återfå kontrollen över hackade konton och få bort oönskat material som kränkande filmer eller bilder från nätet. Nätfrid kan givetvis inte garantera att allt det material kunden tycker är olämpligt kan tas bort från internet, men återkommer i så fall med en förklaring och tips kring hur man kan minimera exponeringen av innehållet geno att minska exponeringen för sökmotorer.
För att använda tjänsten Nätfrid måste du vara kund hos Telenor och logga in på tjänsten Mina Sidor där tips och guider finns tillgängliga. Är inte de till tillräcklig hjälp kan amn få personlig hjälp genom att ringa eller skicka e-post till Telenor Nätfrid. Sedan tidigare har även Telia profilerat sig i detta hänseende genom att dels erbjuda gratis surf på utvalda sociala medier, men även genom en kampanj kallad Hata hat.