Högt pris på Ericssons nya bluetooth-headset
Runt 2000 kronor kostade den första versionen av Ericssons bluetooth-headset. Och den nya, som ska släppas om cirka två veckor, får ett ännu högre pris, nämligen runt 2500 kronor.
- Det beror dels på att den nya produkten är dyrare än den gamla att tillverka och dels på att den svenska kronan är sämre nu än förut, säger Per Alksten, produktmarknadschef på Ericsson.
Blir det inte svårt att öka efterfrågan när priset höjs?
- Nej, det finns en extremt stor efterfrågan på det här headsetet. Nu finns det ju också fler telefoner ute på marknaden som headsetet fungerar med.
Är det givet, anser du, att det kommer vara bluetooth som gäller när det handlar om trådlöst internet?
- Ja, bluetooth är en öppen standard som är väl etablerad. Det finns inga tekniker i dag som kan konkurrera med det, säger Per Alksten.
Men Håkan Blom, inköpschef på Geab, är inte lika övertygad.
- Efterfrågan på det förra headsetet från Ericsson var relativt god i förhållande till priset. Men det rör sig ändå om en bråkdel jämfört med vanliga handsfree. För att bluetooth ska slå krävs det att man börjar producera i volym för att få ned priserna. Jag är övertygad om att det trådlösa internet kommer att slå, men om det blir bluetooth eller någon annan teknik som dominerar är ännu ett oskrivet blad.
Priserna kommer att sjunka successivt, i takt med att volymen ökar, enligt Per Alksten.
- När det blir tal om stora volymer kan jag dock inte svara på.
I dag finns inga andra märken än Ericsson ute i handeln, när det gäller bluetooth-headset. Det danska företaget Nextlink är dock på gång med sitt bluetooth-headset, Blue Spoon, i början av nästa år. Även Plantronics och Motorola har produkter på gång. Konkurrens brukar ju innebära sänkta priser...
Fast det verkar ta ett tag. Nextlink har till exempel aviserat att deras Blue Spoon kommer att kosta runt 5000 kronor!