HP utmanar japanska operatörer

Telefon- och datortillverkaren HP tar upp kampen med japanska mobiloperatörer. Datorer ska säljas med kontantkort och påfyllningen skötas av HP.

Publicerad Senast uppdaterad

HP har inte fått tillgång till ett eget mobilnät utan ska agera som en så kallad virtuell operatör. Det innebär att man betalar för att kunna tillhandahålla utrymme i en annan operatörs nät. I HP:s fall sker det i flera led eftersom man köper sin bandbredd från JCI, som också är en virtuell operatör och i sin tur betalar för att få tillgång till ett nät som kontrolleras av DoCoMo, en av de stora operatörerna på den japanska marknaden.

DoCoMo är sannolikt inte särskilt glada åt utvecklingen. Enligt webbplatsen Mobile Tech Today var det först då man beordrades av den japanska regeringen som DoCoMo lät JCI köpa outnyttjat utrymme i det egna nätet.

Att en datortillverkare även tar betalt för tillgång till mobilnätet ger dels tillverkaren möjlighet att ta en större del av intäkterna från konsumenterna själv, dels ger det ett större inflytande över vilka program och tjänster som konsumenterna använder tillsammans med tillverkarens hårdvara. Om fler tillverkare följer HP:s exempel kan det på sikt kraftigt förändra maktbalansen mellan tillverkare och operatörer.