Desire och Wildfire viktigast

HTC dubblade volymen 2010

I skuggan av Iphone framgångar har HTC levererat ett urstarkt bokslut för förra året. Volymen mer än dubblades till nya rekordet 24,7 miljoner smartphones samtidigt som snittpriset låg kvar kring 350 dollar.

Publicerad Senast uppdaterad

När samtliga mobiltillverkare har rapporterat för det förr året är det förmodligen HTC och Apple som framstår som de största vinnarna. HTC redovisar en volymökning om 111 procent för år 2010 jämfört med året innan. Årsvolymen för 2010 uppgick till nästan 25 miljoner enheter vilket innebär att HTC på allvar är en av världens största mobiltillverkare sett till volymleveranser.

Kvartal för kvartal under år 2010 ökade volymerna i allt raskare takt med tiden. 2010 års första kvartal innebar en volymökning med nära 38 procent jämfört med samma period året innan. För 2010 års andra kvartal noterades tillväxten till 80 procent. Under det tredje kvartalet presterades en ännu kraftigare ökning, 143 procent. Det avslutande och fjärde kvartalet uppvisade en ökningstakt om hela 163 procent.

Volymen under det avslutande kvartalet uppgick till 9,1 miljoner mobiler, vilket är en tangering av Motorolas volym under tredje kvartalet 2010 och inte långt ifrån Sony Ericssons 11,2 miljoner mobiler under sista kvartalet 2010.

HTC:s framgångar för volymerna har inte varit på bekostnad av priserna – snarare tvärtom. Snittpriserna har ökat från 339 US-dollar under kvartal 1 till 364 dollar under kvartal 4 under förra året. HTC uppger att deras nyare familjer Desire och Wildfire ligger bakom denna utveckling.

Hur försäljningen har fördelat sig mellan modellerna har HTC inte redovisat, däremot den geografiska spridningen av intäkterna. Drygt hälften (50,6%) av intäkterna kom från nordamerikanska marknaden under 2010. Europa stod för nästan en tredjedel (32,3%) medan Asien och övriga marknader svarade för resterande 17,1% procent.

För det innevarande kvartalet som avslutas i slutet av mars spår HTC en volym som innebär en volymökning om cirka 157 procent jämfört med samma period förra året. För året 2011 i helhet siktar HTC på att expandera på de så kallade "tillväxtmarknaderna" i hopp om att fortsätta sin tillväxtresa.

HTC helåret 2010 (2009)

Omsättning: 278,8 miljarder NT-dollar (+93%)

Nettoresultat: 39,5 miljarder NT-dollar (+75%)

Sålda mobiler: 24,67 miljoner (11,71, +111%)

Snittpris (ASP): 350 US-dollar (352: –0,6%)

HTC okt–dec 2010 (2009)

Omsättning: 104 miljarder NT-dollar (+154%)

Rörelsemarginal: 16,1% (15,3%)

Sålda mobiler: 9,1 miljoner (3,5: +163%)

Snittpris (ASP): 364 US-dollar (348: +4,6%)