HTC ska göra sig ett namn

HTC har gått från anonym tillverkare till att sälja smarta mobiler under sitt eget varumärke. Nu ska man bygga upp en organisation som jobbar direkt mot enskilda länder, bland annat Sverige.

Publicerad Senast uppdaterad

I september förra året öppnade HTC sitt Europakontor i London. Det var starten för HTC:s nya offensiv där man ska etablera sig under det egna varumärket och stärka sin position på de lokala marknaderna. En av de som startade verksamheten i London var Peter Frolund. I dag är han ansvarig för HTC:s satsning i de nordiska länderna.

Det fanns flera skäl till HTC:s beslut att börja satsa mer offensivt och ändra varumärkesstrategin. Det viktigaste var att man kunde få tätare kontakt med de som köper deras mobiler, operatörerna och de företag man samarbetar med när det gäller distribution. Nu kan man ha dagliga kontakter och kontakterna kan se på de lokala språken.

-Vi elimenerar språkbarriären, säger Peter Frolund och berättar som ett exempel att man nyligen har anställt spanska tekniker, vilket enligt honom innebär stora fördelar när spanska kunder kan få support på sitt eget modersmål.

I Köpenhamn håller man nu på att bygga upp en verksamhet som ska erbjuda samma service till de nordiska länderna. Inom organisation på kontoret i Köpenhamn ska det finnas anställda från alla de nordiska länderna . De ska arbeta med försäljning och support enbart mot de marknader som finns i deras respektive hemländer.

Frolund menar att de nationella satsningarna består av två komponenter.

- Vi har en tvåsträngad strategi, säger han och fortsätter. Vi har våra operatörer och så har vi våra HTC-kunder.

De kunder köpt HTC-modeller i Sverige har traditionellt sett varit tekniskt intresserade personer. Ofta företagsanvändare och definitivt inte några genomsnittliga mobilköpare. Det beror delvis på att operatörerna spelat en ganska blygsam roll för HTC på den svenska marknaden. Exempelvis i Tyskland situationen den omvända, där är merparten av köparna privatpersoner. I Tyskland har operatörer som T-Mobile och O2 valt att använda HTC-mobiler som en viktig del i sin brandingstruktur och därför subventionerat dem till privatpersoner.

- I Sverige är vi i första hand kända för att sälja terminaler till företagskunder.

Det hoppas Peter Frolund att man ska kunna ändra på framöver.

- I takt med att vi får ett bredare och bredare produktsortiment är det en av de faktorerna som gör att vi kommer vända oss mer till privatpersoner, samtidigt får vi andra distributionskanaler än vi haft tidigare betyder att vi kommer närmare privatkunderna.

-Jag tror att den största utmaningen är att är att se till att fler människor får kännedom om Windows i mobilen.

Därför ser han positivt på företeelser som att exempelvis Tre erbjuder sina kunder MSN Messenger i mobiltelefoner som inte är smartphones från Microsoft. Han menar att det ökar kännedomen om vad man kan göra med mobiltelefoner och att word-of-mouth-metoden är viktig för att man ska kunna nå ut till flera kunder.

I Sverige har Sony Ericsson en mycket stark ställning och i Finland är det fördel Nokia. Det är inget som oroar Peter Frolund. Han säger sig ha respekt för båda tillverkarna och menar att man får se HTC:s satsning ur ett annat perspektiv. Smartphones med operativsystem från Microsoft har funnits på marknaden betydligt kortare tid än Nokias och Sony Ericsson modeller, påpekar Frolund.

Titel: Account Director

Aktuell för: Ansvarig för HTC:s satsning i de nordiska länderna

Har gjort tidigare: Innan han kom på HTC jobbade han fem år på Orange i Danmark, bland annat med samarbetet med HTC.

Frolund>

Grundades 1997

Huvudkontoret finns i Taoyuan i Taiwan.

I april i år hade man 4079 anställda.

Tillverkar både egna HTC-produkter och andra typer av smartphones