Mobil i intervju med Richard Yu

Huaweichefen: Vi gör förlust på varje sålt exemplar av vikbara Mate Xs

Richard Yu, chef för Huaweis konsumentdel fördjupar sig i vad som nu krävs när bolaget ska skapa ett eget ekosystem utan Googles hjälp.

Publicerad Uppdaterad

Det är efter lanseringen av vikbara Mate Xs i Barcelona som Mobil tillsammans med en rad andra journalister får träffa Richard Yu som svarar på frågor. Att året som gått varit utmanande för Huawei är ingen hemlighet och året som kommer kan bli minst lika tufft. Det är även Richard Yu öppen med.

Angående anklagelserna om att Huawei på något sätt skulle utgöra en säkerhetsrisk förnekar han det, vilket bolaget kategoriskt gjort.

– Jag har varit anställd på Huawei i 27 år. Om politikerna tror något sådant så känner de inte Huawei. Vi skulle aldrig acceptera en bakdörr i våra system. Vi vill tvärtom vara en bidragande aktör på alla lokala marknader, följa alla lokala regler och lagar och bidra till samhället som vilken medborgare som helst, utvecklar han. 

Innovation tillsammans

Han och bolaget säger sig vara inställda på att jobba hårt och det är man tvungna till, för att skapa det egna ekosystem av tjänster och appar, till stor del tillsammans med utvecklare.

– Vi har inget val, vi måste skapa det själva, säger Richard och kastar till och med tillbaka frågan till journalisten och frågar sig, vad skulle du själv gjort om du var i min sits?

Ser även möjligheter

Ändå ser Richard Yu fördelar även i denna situation och säger att man kan skapa en bättre upplevelse för konsumenterna och ge mer avkastning till de partners man arbetar med, alltså främst apputvecklare.

När appar ska skapas för Huaweis mobiler och för Huawei Appgallery handlar det för apputvecklare att anpassa sina appar till det som kallas Huawei Mobile Services, eller HMS. Det är Huaweis egen ersättare till Google Play Services och innehåller möjligheter för utvecklare att hantera allt från kamerafunktioner till köp inuti appar, positionering, karttjänster och annat.

– För utvecklare innebär Camera Kit och AI Learning Kit i HMS kraftfulla möjligheter att utnyttja unika funktioner i telefonerna. Där erbjuder vi tydliga fördelar. På andra områden är vi svagare och behöver mer tid för att utveckla bättre funktioner, medger Richard Yu.

Avfärdar gemensam appbutik

Att Camera Kit till exempel särskilt utnyttjar funktioner unika för Huaweis mobiler gör att han inte har några planer på att gå ihop med andra tillverkare och skapa en gemensam appbutik och bli en tydligare utmanare till Google Play. Sen påpekar han även att “Oppo, Vivo och Xiaomi är ju våra konkurrenter”. 

Inom Huawei, även lokalt i Sverige, jobbar sedan flera månader allt större team för att locka allt fler av de populära apparna att finnas även i Huawei Appgallery. Ett tydligt exempel på en populär app som kommer är till exempel Mobilt Bank ID, vilket presenterades tidigare i år. När Richard Yu fördjupar sig i det här ämnet ser han tre vägar för att erbjuda populära tjänster och appar framöver.

Alternativ till appar i appbutik

För det första vill han gärna att populära appar ska finnas tillgängliga i appbutiken Huawei Appgallery, men vissa appar, särskilt då amerikanska, kan vara svåra att erbjuda där med rådande omständigheter.

– Då kan möjligheten att ladda ner appen direkt från företagets hemsida vara ett alternativ. Då kan användaren gå direkt dit utan att gå via någon appbutik och det här är redan möjligt med till exempel Facebook-appen.

Som ett tredje alternativ nämner han även webbappar, eller Quickapps som han kallar det, där html5-baserade appar som går snabbt att ladda kan fylla en funktion, inte bara som en reaktion på den amerikanska svartlistningen utan för att de inte kräver prestanda utan fungerar bra även på billigare enheter.

Mate Xs väldigt dyr

Anledningen till att Mate X aldrig släpptes utanför Kina, berättar Richard Yu, var att den inte han certifieras av Google innan blockaden trädde i kraft. När ni Mate Xs släpps har Huawei hunnit längre med sina alternativ till Google Play och deras tjänster, vilket gör att telefonen ska släppas även i Europa och Sverige. Men det är ingen billig telefon.

– Nej priset är väldigt, väldigt högt för att vara helt ärlig. Om ett eller två år kan kanske de vikbara telefonerna komma ner i pris. Idag säljer vi ändå Mate Xs så vi gör förlust på varje såld enhet. Så här i början får vi offra förtjänsten.

Allt kommer lösa sig

Trots utmaningarna Huawei tagit sig igenom när man nu kan släppa Mate Xs även till europeiska konsumenter och trots utmaningarna man fortfarande står inför så ser Richard Yu med tillförsikt på framtiden och han har ett återkommande konstaterande.

– Allt kommer att lösa sig, vissa saker kommer ta lite tid, men allt kommer att lösa sig.