I vissa fall tillåter butikerna byten från T68m till T68i

Publicerad Senast uppdaterad

Ericsson har inte själva annonserat att T68 skulle vara en MMS-telefon. Men i den första informationen till butikerna stod just detta.

- En kort tid senare skickade Ericsson ut ny information om att T68 inte skulle ha MMS från start. Men på vår webbutik stod uppgifterna om MMS kvar, av misstag. En kund som i januari köpte en T68 hos en av våra återförsäljare hörde av sig och påpekade att det stod fel på sajten. Eftersom det i och med det var otydligt var det vad som gällde valde vi att låta kunden byta sin T68 mot en T68i, säger Hans G. Larsson, presschef på Telia Sverige.

Sajten på Telias webbutik uppdaterades omedelbart efter det att kunden hört av sig. Men även i andra undantagsfall kan man få byta sin T68 mot en T68i.

- Vår policy är att de som köpt en T68 får vänta på uppgraderingen. Men i enskilda fall får vi diskutera andra alternativ med kunden, just eftersom den första informationen som butikerna fick var otydlig. Det kan ju ha funnits kvar någon skylt i enstaka butiker med information om att T68 skulle ha MMS, precis som att någon enskild säljare kan ha gett felaktig muntlig information, säger Hans G. Larsson.

Så om en kund ringer och hävdar att hon eller han köpt en T68 och antingen sett en skylt eller fått otydlig information från en säljare får kunden byta till en T68i? Man kan ju inte bevisa sin sak om man fått muntlig information som är felaktig.

- Vi får ta en diskussion med varje enskild kund i så fall. Om det till exempel bara var på grund av att telefonen skulle ha MMS som man köpte den och så vidare. Det är dock ytterst få som hört av sig och vill byta sin T68. Jag upplever heller inte att det är just MMS som drivit försäljningen hittills. Intresset för MMS börjar komma först nu, säger Hans G. Larsson.

Enligt Daniel Lindholm, marknadsansvarig på Geab The phone house, är det bara en kund som hört av sig angående T68.

- Men det är ingen som fått byta till en T68i, som jag känner till. Generellt sett har vi en generös inställning till kunder men det är ju alltid ord mot ord i sådana här fall. Vi får göra en bedömning från fall till fall och föra en dialog med kunden om hon eller han blivit vilseledd av information från någon av våra butiker, liksom vad kunden har för bakomliggande orsaker till att man vill byta, om man inom kort ska åka till Norge och är i stort behov av att skicka MMS till exempel, säger Daniel Lindholm.

Generellt sett hänvisar dock Geab The phone house till uppgraderingen i slutet av maj.

- Jag måste påpeka att det här inte är ett problem, det är ju ofta så att man får uppgradera vissa funktioner när man köper en mobilprodukt och där är inte T68 något undantag.

Också Tommy Sundström, vice VD för Europolitan Holdings, tycker att hela diskussionen om T68 och dilemmat kring den initiala informationen om MMS är överdriven.

- Jag är ganska säker på att ingen hört av sig och velat byta till en T68i. Jag ser inget problem med det här med T68. MMS går ju inte ens att använda idag i Sverige. Men om MMS kommit igång hos operatörerna och uppgraderingen försenas får vi göra en inp>Enligt Roger Bolander, chef för Sony Ericsson Norden, har ingen kund bytt sin T68 till en T68i via Ericsson, på grund av att det saknas MMS-funktion.

- Däremot är det några enstaka kunder som haft extrem otur och köpt en T68 med produktionsfel, det händer med alla mobilmodeller. Och eftersom vi inte har några T68m kvar har de fått byta till en T68i. Men på grund av att det idag saknas MMS i T68 har ingen bytt telefon. Alltså, vad det varit frågan om hela tiden är att T68 har MMS-capability, det vill säga möjlighet att uppgraderas för att kunna skicka och ta emot MMS. Än så länge finns ju inte ens MMS i nätet i Sverige, säger Roger Bolander.