Nexus 4-brist

Inga leveransproblem av Nexus 4 enligt LG

Google har bett om ursäkt för att vissa kunder fått vänta länge på deras Nexus 4-mobiler, samtidigt som företaget har antytt att det är LG:s fel. Den sydkoreanska telefontillverkaren går nu ut och avfärdar anklagelserna.

Publicerad Senast uppdaterad

Dan Cobley, Googles verkställande direktör i Storbritannien, bad i december om ursäkt för leveransförseningar av Nexus 4 och kallade situationen för ”oacceptabel”. Samtidigt påstog han också att leveranserna "från tillverkaren (LG) är knappa och oregelbundna" men erkände samtidigt att Google har brustit i kommunikationen.

Dan Cobley

En talesman för LG slår nu bort kritiken. I en intervju med Chosun Biz säger LG-representanten att produktionen i Pyeongtaek-fabriken fortgår som planerat och att det inte finns några leveransproblem.

Om uppgifterna stämmer så kan man fråga sig om Google har underskattat efterfrågan på Nexus 4 och helt enkelt satt en för låg produktionstakt från början. Eller är det så att LG lägger krutet i fabriken på företagets egna flaggskeppmobil Optimus G? Eftersom båda mobilerna bygger på samma stomme är det inte ett helt otänkbart scenario. 

Mobil har sökt Kristoffer Ejebro på LG Sverige för en kommentar men han var inte tillgänglig. Vi uppdaterar här så fort vi får ett uttalande.