"Inte så lätt handla telefoner på nätet"

The phone house nya vd Daniel Lindholm tror inte att webben kommer att ta över som försäljningskanal för mobiltelefoner. Däremot kommer återförsäljarna att få en ny roll i takt med att mobilerna blir allt mer avancerade.

Publicerad Senast uppdaterad

Daniel Lindholm är nytillträdd vd för The phone house-kedjan. Lidnholm var tidigare vice vd och efterträder Judey Buckley. Mobil ringde upp The phone house nya vd Daniel Lindholm för att höra hur han såg på sitt nya jobb.

Vad är dina viktigaste arbetsuppgifter som vd?

- Det är en fortsatt kraftfull expansion med kunden i centrum, säger Daniel Lindholm.

- Sen är det att ha med sig rätt människor, både att hitta de människorna och att attrahera och stimulera dem i organistaionen.

Lindholm är lite försiktig i sina försök att förutsäga framtiden och använder ett uttryck som han hört användas för att beskriva hur vi ofta misslyckas med att förutse den tekniska utvecklingen "man överskattar det som ska hönga inom två år men underskattar det som ska hända inom tio".

- Det vi ser är ju att webben är ju fortfarande i sin linda,men jag tror att webbhandel är en viktig distributionskanal.

Han är tveksam till om hur många som kommer välja att genomföra hela sitt mobilinköp via webben.

- Just telefoner är inte alltid så lätta att handla på nätet, menar Lindholm.

Enligt honom väljer många webben för att skaffa information inför köpet men att exempelvis att teckna ett abonnemang är lite krångligare och det kanske man föredrar att göra i en butik.

Han säger dock att webben är viktigt område att investera i med tanke på framtiden. Inte minst handlar det om att täcka in geografiska områden där men inte har några butiker alls.

Lindholm berättar att man i förra veckan öppnade den första Phone house-butiken som drivs av en franchisetagare i Enköping. Om det går bra i Enköping kan franchsing bli ett alternativ på orter där man bedömmer att kundunderlaget är mindre.

Att mobilerna utvecklas och får allt fler funktioner kommer att förändra återförsäljarnas roll tror Lindholm. Han säger att man i dag i praktiken också är kameraåterförsäljare och att i takt med att fler funktioner byggs in i telefonerna kommer rollen att förändras ytterligare. Han tänker sig någon slags roll mellan dagens telefonåterförsäljare och de stora hemelektronikkedjorna där man genom att sälja mobiltelefoner och olika tjänster knyter ihop olika delar av elektroniken i hemmen.

När det gäller folks köpvanor menar Lindholm att det förändras i cykler och att vi nu är inne i en period med mera avancerade mobiler efter att det under tid var mer fokus på enkla, billiga telefoner.

- Folk är lite kräsna, man vill ha bra grejer.