Tidigare på Samsung och Nokia

Intervju: Huaweis designchef

Joonsuh Kim berättar i en exklusiv intervju bland annat om det svåraste med att designa en mobiltelefon.

Publicerad Senast uppdaterad

När jag får träffa Huaweis designchef Joonsuh Kim blir det tydligt att han inte bara ser som sitt ansvar att produkterna ska vara vackra att se på utan att han även värdesätter funktionen. Han har lång erfarenhet av design inom hemelektronik långt innan mobiltelefonen blev en produkt att räkna med och han påpekar att just designprocessen för en ny mobiltelefonen skiljer sig mycket från annan design.

– Det som är mest unikt med mobiltelefonen är produktens livscykel. När en ny telefon lanseras är den gammal för oss för vi arbetar sedan länge på nästa modell. Det innebär mycket press, för vi ska ständigt komma med nya idéer och tempot är högt, säger han. 

Joonsuh Kim arbetar med designen av hårdvaran, alltså själva mobiltelefonen, och lämnar mjukvara och gränssnitt till andra. Han säger dock att Huawei i allt större utsträckning tittar på samspelet mellan hård- och mjukvara för att skapa den bästa upplevelsen för kunderna. Med dagens mobiltelefoner som till så stor del består av skärm blir utrymmet för unika designlösningar mindre, så jag är intresserad av vad det är i utseendet som ändå gör en telefon till en Huawei-telefon och Joonsuh Kim lyfter framför allt fram telefonernas siluett och de skarpa kanterna som särskiljande. Han säger att allt kanske inte syns direkt men att mobiltelefonen är en produkt där man tittar även på de minsta detaljerna. 

En annan av utmaningarna man möter som mobildesigner är de tekniska och ekonomiska begränsningar som man ställs inför, men Joonsuh Kim ser det inte som en begränsning utan anser snarare att det faktiskt är just designerns jobb. Han menar att om det bara handlade om att skapa utan ekonomiska eller tekniska begränsningar skulle det bara bli ett konstverk. Att man då är konstnär och inte designer. Han ser som sitt uppdrag när han formger mobiler inte bara att uppfylla användarens behov utan även att inspirera. Just när det gäller mobiltelefoner handlar det också om att inspirera en bred målgrupp. Huawei studerar ingående vilka stora trender som skapas, men vill inte bara följa trenderna utan tolka och skapa något nytt. Om man bara gör det man själv tycker är vackert eller appellerar till en liten klick människor kan man också riskera att hamna i konst istället för i en väldesignad produkt som ska säljas. Han är alltså mån om att produkten ska ha både ett praktiskt och ett estetiskt värde. För att uppnå det säger Joonsuh Kim att designerna måste vara i stort sett experter på alla delar i produktskapandet, för det är först då som man kan skapa något med större värde.

Mest metall
När det gäller materialval har Huawei varit trogna metall när några av konkurrenterna utöver det satsat på såväl plast som läder och trä. Någon omedelbar ändring på den fronten verkar inte vara på gång, men Joonsuh Kim antyder ändå att man tittar på möjligheterna att använda ett nytt topphemligt material.