Intervju: Nokias mjukvaruplattform

Matti Vänskä är vice vd på Mobile Software Sales & Marketing och ansvarar för försäljning, marknadsföring och strategi kring Nokias mjukvaruplattform, där S60 ingår. Mobil Business har samtalat med honom om marknaden, systemets användbarhet, Android och framtiden.

Publicerad Senast uppdaterad

S60 är ett av de mest använda systemen för smarta telefoner, som bygger på operativsystemet Symbian. Mobil Business har samtalat med Matti Vänskä, ansvarig för Nokia Mobile Software Sales&Marketing.

Du har sagt att ''användbarhet blir viktigare". Har det inte alltid varit viktigt?

- Man kan säga att det finns så många upplevelser nu, musik, position, spel. Tidigare var användarfallen mer begränsade. Nu när vi har fler fall, måste vi spendera mer tid på användbarhet och enkelhet. Det är en väldigt rik plattform, som tillåter en mängd innovationer ovanpå plattformen. Det är en bra sak. Men vi måste se till att användbarheten inte går över styr ur konsumentens synvinkel. Det är skälet.

Somliga säger att exempelvis Nokia N95 inte är så värst enkel eller intuitiv att använda. Det kan krävas ett stort antal klick för att göra det man vill. Hur arbetar ni för att göra gränssnittet mer intuitivt?

-S60 har hela tiden varit känd som en ledande plattform för personalisering. Vi kan inte förutspå alla sätt telefonen används av alla inp>Vore det rättvist att säga att plattformen har riktat sig mot mer erfarna användare?

-Jag tycker det är rättvist. Vi började med teknikledarna, nu är de 200 miljoner personer. De är viktiga, för de har så att säga utgjort en förtrupp för resten av marknaden. Men när vi nu fortsätter framåt mot massmarknaden i fråga om prislägen, måste vi också röra oss mot massmarknaden i termer av användbarhet.

-Ibland kan det röra sig om enkla saker. Exempelvis som är vi lanserade 3rd edition feature pack 2. När man ville skapa ett multimediameddelande där, så var man tvungen att veta om man ville skapa ett mms eller ett sms. Framöver ska du bara behöva gå in i meddelandeeditorn, som kombinerar de två användarfallen, och medan du skriver meddelandet kanske bestämma dig för, "okej, jag lägger till ett foto". Då blir det ett mms automatiskt.

-Eller, låt oss säga att du tittar på dina kontakter, vare sig de är i telefonminnet eller på sim-kortet. Då bör man ha en förenad vy.

-Det finns saker man vill dölja. Men det finns också saker man vill lyfta till ytan och göra mer synbara. Fleruppdragskörning är en nyckelfunktion i plattformen. Man vill göra det mer synligt vilka program som redan är öppna.

-Vi har gjort väldigt utförliga 360-graders studier, där vi loggar varje klick och hur människor använder de här apparaterna. Det har vi gjort i runt två år nu i Västeuropa. Då ser vi trender som är speciella för en viss region.

-Det är intressant på vilket sätt det finns likheter. I Kina och i Europa är tilläggsprogram viktiga. Men vilka program som laddas ner är olika. Exempelvis är direktmeddelandeprogram väldigt stora i Kina, men inte så värst i Europa.

Hur skiljer sig apparater mellan regionerna?

-Man kan bland annat lokalisera språket, förstås. Sen läggs vissa program till paketet som är speciella för exempelvis den kinesiska marknaden. Det kan vara vissa skillnader i användargränssnittet, beroende på den lokala operatören, och vissa saker kan döljas. Men jag tror inte att man kan ändra logiken, eftersom det är del av plattformen.

-Vi vill behålla en viss grad av förtrogenhet, vi vill inte förstöra något som över 100 miljoner människor har anpassat sig till.

Hur kommer det sig att vissa funktioner och arbetssätt som älskas av användarna i en modell inte behålls och införs i andra efterkommande modeller, utan ibland till och med kan försvinna?

-Det mest sannolika scenariot där det skulle kunna hända är kanske när en viss funktion som användarna lärt sig uppskatta i en multimediamobil är att man på Mobile Phones gör det lite annorlunda och inom Enterprise Solutions gör det lite annorlunda.

-Den nya organisationen på Nokia, där vi har en sammanslagen enhet för apparater har målet att fixa vissa av sådana här onödiga problem. Jag tror att vi genom den nya organisationen kan undvika att ha för stor överlappning, kan undvika gap i portföljpositioneringen. Nu när det inte längre är Olli-Pekka Kallasvuo som så att säga bestämmer detta, det görs ett steg längre ner i organisationen. Det borde ha varit så som du beskrev det, och vi genomför nu åtgärder för att uppnå det.

Vilka kommentarer har du kring Android och hur det påverkar er affär?

-Vi verkar dela samma syn, att plattformar är viktiga. Plattformarna måste mer och mer möjliggöra integration med Internettjänster. Vi har redan skeppat ganska många tiotals miljoner internetmobiler, och vi fortsätter med det. Vi är rätt säkra på implementationen vi har just nu, men vi är positivt nyfikna på vart Android är på väg. Jag tror det är väldigt viktigt att plattformar är öppna för all implementation, så att den inte bara tjänar en leverantörs intressen. Det ska fungera med Yahoo-tjänster, Microsoft, Ovi, Google och så vidare. Det är vårt mål.

-Vi har också en samsyn på hur vi ser på en plattform. Vi lägger mycket energi på att en applikation som finns för S60 ska fungera på olika S60-mobiler och att det finns en viss igenkänningsfaktor. Jag vet ännu inte hur Android och OHA kommer att implementera det, hur det kommer att fungera.

-Jag var lite förvånad att den är så baserad på Java, med all respekt för Java, men det finns även andra run-times som låter dig göra många coola saker. Så, jag hade trott på ett bredare stöd för olika utvecklarmiljöer.

-Jag har också diskuterat med företag som var med vid tillkännagivandet av OHA och det förefaller som att, vilket kan förstås, att människor vill vara del av något för att få information. Det är bättre att vara med på insidan än att vara på utsidan. Och det reser frågan om hur djupt engagemanget är.

-Vi försöker vara väldigt pragmatiska, kanske är vi för naiva, men med S60 så vill vi dra till oss bred internetinnovation, arbeta med att leda volymmässigt, se till att licensen är framgångsrik, se till att vi har användbarheten på plats, det är det vi fortsätter att arbeta på och genomföra.

Hur tror du att prissättningen av er licens kommer att utvecklas framöver?

-Vi vill vara tillräckligt aggressiva vad gäller prissättning. Det utgör en relativt liten del av materialåtgången totalt sett för en smart mobil. Vi vill inte att det ska bli ett hinder för upptagandet av S60.

En persondator kan man köpa ren och sedan installera ett valfritt operativ på. Kan man dra paralleller till persondatorindustrin?

-Det finns ganska många beroenden på operativsystemet, applikationsramverket, alltså Symbian och S60. Sen finns det kopplingar till TI-hårdvara, ST-hårdvara, vi har Freescale och Broadcom. Vi är inte än helt plug and play på operativsystemnivå än. Vad vi istället gör är att skapa referensimplementationer med chip-tillverkarna för att göra det enklare att göra apparater baserade på de referensimplementationerna. Jag tror att det är ett mer pragmatiskt sätt att ta det här vidare, än att koppla bort helt från operativsystemet.

Är det för att ni är beroende av de hårdvarukopplingarna, eller på grund av marknadsbeslut?

-Vi gör det så att licenstagarna ska kunna skapa nya mobiler snabbt. Det är ett slags halvfabrikat, en halv-tillverkad telefon, om du så vill.

-Då är blir det enklare att skapa mobiler. Då är det också viktigt att vi gör mer överkomliga prisnivåer tillgängliga, genom att skapa referensimplementationer på ett chip. Det är något vi arbetar med tillsammans med Freescale.

På tal om hårdvara, när får vi se enheter med pekskärm?

-Under 2008! Jag måste hålla mig till ''partilinjen" på den här frågan, säger Matti och skrattar.

Och hur ser framtiden ut för S60. Ni har nämnt pekskärm och sensorer, vad kommer mer?

-Introduktionen av webben är viktigt. Vi pratade om det här under 2007. Widgets kommer att komma på stor front.

-Widgets är små applikationer som tillåter dig att få information och tjänster från Internet. Man kan knyta applikationer till var man befinner sig, till exempel. Man kan också nå djupare ner i plattformens funktioner. Jag tror vi får se mer avancerade applikationer under 2008. Konsumenterna behöver inte veta det förstås, för dem ser det ut som applikationer. De kan implementeras i Java eller någon annan teknik, det ska inte behöva kommuniceras till konsumenterna.

Kommer widgets att integreras och kunna användas direkt i användargränssnittet?

-Det kommer att gå i framtiden. I den första fasen har du en widget som alltid är på, som kan ge dig information, till exempel nyhetsrubriker eller väder, hela tiden. Med widgets behöver du inte öppna någon webbläsare för att få det, istället kommer man kunna nå saker man är intresserad av direkt.

Och när får vi se dem?

-Tidigt under 2008.