Kön, bestående företrädesvis av unga män, in till scenen på Hilton vid Slussen i Stockholm ringlar lång. I den hörs en del jämrande röster som beklagar sig över att man inte köpte en platsbiljett istället för att skaffa en gratisplats, eftersom det förstnämnda hade gett möjlighet till köglid. Efter en försenad start tar arrangören Tyler Crowley till orda på scenen och hälsar publiken välkommen.
Stockholm Tech Meetup är en månatlig träff för utvecklare, entreprenörer och formgivare, där olika spännande nystartade företag och projekt presenteras inför en publik.
Tyler Crowley börjar kvällen med att konstatera att Stockholm har en unik position i Norden och Europa när det gäller nystartade spännande företag. I varken Oslo, Köpenhamn eller Helsingfors händer det lika spännande saker som här, konstaterar han, utan att riktigt kunna sätta fingret på vad det beror på att så många framgångsrika entreprenörer har sitt ursprung här.
Annons
Den här tisdagskvällen gästas Stockholm Tech Meetup bland andra av Sam Teller från Launchpad, som är en accelerator för nystartade företag, belägna ett stenkast från de vita stränderna vid Santa Monica Beach i Los Angeles, USA.
Annons
– Vi letar efter nördar som verkligen brinner för det de håller på med, säger Sam Teller när han får frågan vad för typ av nystartade företag som de är på jakt efter att hjälpa att komma igång med kapital och resurser.
Tre entreprenörer får under kvällen chansen att presentera sina idéer inför publiken, inför Launchpad och inför Wellington Partners. Det sistnämnda är ett europeiskt investmentbolag som förser nystartade företag med kapital. Störst applåder väcker Per Emanuelsson, marknadschef för Soundtrap. Soundtrap, som ännu är i betastadiet, beskrivs som en plattform för musikskapande som fungerar oberoende av vilken enhet tjänsten körs på eftersom den är byggd i HTML5 och helt webbaserad.
– Soundtrap är som Google Docs fast för musik, säger han och visar hur projekt skapade genom det webbaserade musikredigeringsverktyget kan användas av flera personer för att bygga musik tillsammans utan att musikerna fysiskt behöver befinna sig på samma plats.
På plats under kvällen finns även Johan Attby, grundare av Fishbrain. Så sent som i juli drog bolaget in motsvarande cirka 16 miljoner kronor i riskkapital, huvudsakligen från Northzone och Active Venture Partners. Sedan mobilappen för det onlinebaserade fiskecommunityt lanserades i mars 2013 har man nu lockat över 400 000 användare världen över och man ser en stor tillväxtpotential framöver. Huvudmarknaden för svenskbaserade Fishbrain är i USA.
– Över 30 miljoner amerikaner ägnar sig åt fiske, så där finns en stor potential, säger Johan Attby.
I början av september hålls nästa Stockholm Tech Meetup-möte i form av ett tvådagarsarrangemang på Stockholm Waterfront med 3 000 sittplatser. Intresset för arrangemanget har vuxit enormt sedan man först började med träffarna.
– När vi först drog igång det här för några år sedan började vi i ett litet konferensrum med en handfull människor, säger Tyler Crowley.