Rekordmånga surfplattor såldes under 2012:s sista kvartal, visar en ny rapport från analysföretaget IDC. Apples Ipad är fortfarande den mest sålda plattan, men konkurrenterna tar in allt mer.
O4 2012 visar på en stark global försäljning av surfplattor. Framför allt försäljningen under julhelgen har varit starkare än vad som förväntades, visar en ny rapport från IDC. I sin rapport skriver analysföretaget att den globala leveransen av surfplattor nådde rekordhöga 52.5 miljoner enheter under senaste kvartalet. Detta innebär en ökning på 74 % om man jämför med föregående kvartal 2012 - och en ökning på 75 % jämfört med Q4 2011.
Flest levererade enheter stod Apple för. Deras Ipad skeppades i väg i 22.9 miljoner exemplar, och har en andel på totalt 43 % när det gäller surfplattemarknanden. Jämför med samma peroid förra året - Q4 2011 - ökade Ipad-leveransen med 48.1 %.
Samsung och Asus växer
Annons
Även om Apple fortfarande är ledande, visar rapporten också att konkurrenterna tar in allt mer och mer. Exempelvis Samsung visar på 7.9 miljoner levererade enheter under Q 2012 - vilket ska jämföras med 2.2 miljoner levererade enheter under samma period förra året. Företagets marknadsandelar har på ett år växt från 7.3 % till 15.1 % (Q4 2012).
Annons
Mest imponerande är Asus tillväxt. Företaget hamnar förvisso på fjärde plats när det gäller topplistan över antalet levererade enheter för Q4 2012. Men om man tittar på företagets marknadsandelar (5.8 % för Q4 2012, 2.0 % Q4 2011) och antalet levererade enheter (3.1 miljoner för Q4 2012, 0.6 miljoner för Q4 2011), har Asus gjort en tillväxt på 402.5 % - under bara ett år.
Klicka på bilden för att se den i full storlek
Teknikjätten Microsoft finns inte med på listan över de största surfplatteleverantörerna för Q4 2012. Deras surfplatta Microsoft Surface släpptes under det senaste kvartalet, och ska enligt IDC har levererats i 900 000 enheter.
Fler plattor säljs - allt färre datorer
IDC skriver att den ökade försäljningen av surfplattor under Q4 2012 motsvarade analysföretagets förväntningar. Försäljningsrekordet visar även på en fortsatt stark trend mot vad exempelvis forne Apple vd:n Steve Jobs kallade "post pc-eran".
- Rekordkvartalet (för surfplattor, reds anmärk.) utgör en stark kontrast mot motsvarande på hemdator-marknaden, där antalet leveranser sjönk under Q4 2012, vilket var den första gången på fem år , säger Tom Mainelli, forskningschef hos IDC.