Jag har lösningen på 3G-strulet

Publicerad Senast uppdaterad

Jag har flera gånger skrivit att 3G är på gång och att 3G faktiskt är något som var och en av er mobiltelefoninnehavare kommer att skrika efter inom kort. Jag skrev till och med i en krönika om att ni läsare skulle vänta med att teckna ert för ett nytt mobilabonnemang för att ni skulle vänta på 3G. Den krönikan retade gallfeber på såväl operatörer som tillverkare.

Nu vet jag inte vad jag ska tro längre, jag börjar tvivla och undra om det någonsin kommer att bli stort med 3G. Nja, det där sista kanske är något överdrivet, jag tror att folk kommer vilja ha 3G. Men frågan är bara när?

Mobiloperatörerna har jätteproblem efter att ha tagit sig vatten över huvudet, något som förstås inte kommer som någon överraskning för de allra flesta.

Visst, jag förstår dem att det faktiskt har skett en hel del förändringar, jag förstår också att det i slutändan kommer att vara alla vi kunder som kommer att få betala notan. Men ändå, det känns konstigt när tyska staten betalar 400 miljoner euro i stöd till en operatör som har problem på grund av dyra 3G-auktioner.

Jag har inget riktigt svar vad som är bäst att göra när läget nu är som det är, men något måste göras och det måste göras snabbt. Annars kommer det att väldigt snabbt bli minst en, kanske flera av 3G-operatörerna som hoppar av och lämnar tillbaka sin licens.

Här är dock några förslag för att rädda 3G-verksamheten i Sverige:

1) Låt 3G-operatörerna få skjuta något på 3G-utbyggnaden, låt säga att de får ytterligare två år på sig att bygga klart sina 3G-nät.

2) Minska något på täckningskraven, men inte så mycket som Orange har krävt.

3) Kräv att 3G-operatörerna ska ha byggt ut hälften av sitt planerade nät vid årsskiftet 2003/2004. Då ska hälften av Sveriges befolkning ha ett fungerande 3G-nät.

4) Låt 3G-operatörerna få bygga mer än 70 procent av sitt nät tillsammans med andra, eftersom det redan nu står klart att det kommer att bli två stora 3G-nät i Sverige spelar det inte någon större roll. På så sätt skulle operatörerna och till slut kunderna kunna spara pengar. Stora pengar.

Snälla PTS, fundera på de här sakerna innan ni tar ställning för eller mot Oranges nya krav.

Trevlig helg på er önskar

Niclas Lidström

chefredaktör