Japanska mobiler intar Europa
Ett flertal japanska mobiltillverkare räknar med att den europeiska marknaden ska öppnas upp mer i och med 3G.
- Det är i stort sett bara 3G som gäller för oss på den europeiska marknaden. Och eftersom Japan ligger så långt fram i 3G-utvecklingen tror jag att vi kan ha stora fördelar av det, säger Claes Grinndal, produktansvarig för mobiltelefoner i Sverige på Mitsubishi.
Just nu förhandlar också det japanska Mitsushita med en europeisk teleoperatör, troligen holländska KPN, om en allians. Detta enligt Financial Times.
Ambitionen är, enligt Financial Times, att tredubbla den globala andelen till 15 procent av mobilmarknaden. Företaget är i dag störst i Japan. Panasonic heter varumärket.
Men i Europa har Matsushita halkat efter Nokia, Ericsson och Motorola. Men detta försöker nu företaget alltså ändra på.
Nyligen skrev man ett samarbetsavtal om att testa mobiltelefoner i Ericssons nätverk. Och via en allians med en europeisk operatör hoppas företaget kunna delta i i högre grad i den europeiska tekniken för mobiltelefoni.
Flera analytiker ifrågasätter dock de japanska tillverkarnas planer att slå igenom i Europa. Detta eftersom kunkurrensen redan anses vara mycket hård.