Under veckan stod det klart att den taiwanesiska tillverkaren Gigabyte ska ge sin in på den svenska marknaden i vår. Under 3GSM-mässan i Barcelona meddelande I-mate att man ska satsa mer på Västeuropa och att det bland annat innebär att man kommer att börja sälja telefoner i Sverige. De första modellerna ska dyka upp i mars. Dessutom har Neonode återuppstått och ska lansera sin nya N2. Samtidigt kan man ana att Nokias och Sony Ericssons senaste lanseringar också kan få konsekvenser för utvecklingen på mobilmarknaden i Sverige.
Man ska givetvis inte dra för stora växlar på en enda lansering, men det är svårt att inte fundera över vad det får för konsekvenser att Nokia satsar på turbo-3G och inbyggd gps när Sony Ericsson visserligen presenterar en läcker musikmobil men i övrigt inte mycket som kan ses som några större nyheter.
Kanske kommer det att ske en del omkastningar bland mobilkonsumenterna. Kampen om köparna kommer bara delvis att avgöras av vem som lyckats få in flest funktioner till ett konkurrenskraftigt pris. Att man har förpackat det hela med en tilltalande design är minst lika viktigt. Den mest intressanta frågan är dock nog hur stor betydelse varumärket i sig har. Det kan visa sig vara ett problem som nykomlingarna har underskattat. Det skulle i så fall inte vara första gången som en ny spelare på marknaden tvingas inse hur stor Sony Ericssons och Nokias dominans är.
Henrik Thoresson