Kamerakod ska locka till webben
Med hjälp av koder för mobilens kamera ska finska Upcode locka publik från pappersprodukter till den mobila webben. Tanken är att man ska slippa trycka in webbadressen och istället skickas till rätt adress automatiskt.
I Finland har man redan 100 000 användare och nyligen inleddes lanseringen i Sverige. Än så länge finns dock inga kunder här, men Philip Lilliehöök på den svenska representanten Konkret påstår att man för samtal med flera möjliga kunder.
I Finland finns bland annat dagstidningar och pizzakedjor som kunder. Tidningen Kauppalehti som är den finska motsvarigheten till Dagens Industri använder till exempel koderna för att från den tryckta papperstidningen leda läsarna till de aktuella börskurserna på tidningens mobilanpassade webbsida.
För att det ska fungera krävs att man först laddar ner programmet, men det fungerar sedan hos alla de företag som valt att använda tjänsten.
- Meningen är att det ska vara lätt det här. Man behöver bara hålla kameran framför koden så läser programmet av informationen i koden, startar webbläsaren och skickar användaren till rätt webbadress, berättar Philip Lilliehöök.
När Mobil testar med hjälp av Nokias nya N95 fungerar det mycket riktigt. Man ser hur kameran fokuserar och när koden är inläst blir den grönmarkerad och webbläsaren öppnas. Idag fungerar programmet främst för Nokias smartphones. En stabil version för andra telefoner är på väg lovar Philip Lilliehöök.
Sedan tidigare finns konkurrenten Shotcode med en liknande idé, men där får man som privatperson skapa sina egna koder. Den tekniken bygger dock på att man tar en bild och inte bara siktar med kameralinsen.
- En fördel med Upcode är att man som användare kan inp>
Källa