Kartornas krig luktar logik
Nokia har alldeles nyligen fått okej från alla håll och kanter att köpa upp kartbolaget Navteq. Köpesumman uppgår till cirka 50 miljarder kronor. Uppköpsbudet presenterades för drygt nio månader sedan. Under samma tid har Tomtom köpt upp Navteqs konkurrent Tele Atlas för nära 30 miljarder kronor. Nu är de båda giganterna inom kartbolag uppköpta. Nu kan det hända saker på spelplanen.
Parallellt med dessa uppköp har det hänt en hel del saker i mobilernas värld. De som varit uppmärksamma har säkert sett att Google Maps använder sig av bland annat Navteqs kartor (men även Tele Atlas och några fler). Google Maps finns som en fristående applikation för Javamobiler, Series 60, UIQ och några fler plattformar. Dessutom finns en Iphone-anpassad version.
Det intressanta är att mobiltillverkaren Apple, i stället för som tidigare att använda sig av en oberoende kartleverantör, kommer i ett nafs kommer använda sig av största konkurrenten Nokias kartor. Nokia, eftersom de numera kommer att äga Navteq. Denna situation är rätt intressant.
Om man tänker efter lite: en vanlig mobilkund som provkör en Iphone i en butik köper förhoppningsvis telefonen tack vare Google Maps om Apple får som dom vill. Apple och Google, som har samarbetat för att ta fram Iphone-versionen av Google Maps, kommer därmed se till att marknadsledaren Nokia tjänar mer pengar.
Därför är Googles nyhet från 30:e juni intressant. Då presenterades det ett femårigt avtal mellan Google och Tele Atlas. I slutet av detta år, eller i början av nästa år, bör de första mobilerna med Googles kommande mobila linuxbaserade system Android dyka upp i mobilbutiker.
Hur Google kommer göra med Navteq-katorna framgår inte av nyheten om det stora Tele Atlas-avtalet. En parallell är att Nokia har viktat över starkt till Navteq på senare tid så att fördelningen är ungefär 90/10 i procent mellan Navteq och Tele Atlas i Nokia Maps 2.0. Troligt är att Google kommer göra en liknande grej men att vikta över starkt till Tele Atlas.
Googles Android, som lär skeppas med Google Maps, är ett alternativ till Nokias konkurrerande smarta mobiler som har Nokia Maps. Googles mål är att tjäna pengar och ta marknadsandelar - annars har dom inget att göra på mobilmarknaden. Att då gynna marknadsledaren Nokia med att använda deras kartor så att de tjänar mer pengar vore ej särskilt klokt.
Därför är det förståeligt om Google använder Nokias kartor minimalt, eller släpper taget helt och hållet om de kartorna. Nokia (som äger Navteq) är marknadsledaren med nära 40% inom mobiltelefoner medan Tomtom (som äger Tele Atlas) inte erbjuder mobiltelefoner utan istället färddatorer och program. Dessa enkla fakta kan mycket väl spela stor roll för val av kartbolag.
Googles storsatsning på Tele Atlas finns det säkert en logik bakom. Fasar Google ut Navteq helt eller delvis är det logiskt.
Nästa stora fråga är hur Nokias och Googles konkurrenter kommer göra på lång sikt med sina kartor, om de nu vill vara med att kriga. Samsung, Motorola, LG och Sony Ericsson är de fyra största tillverkarna bakom Nokia. Symbian-nyheten från 24:e juni om förening av de tre stora gränssnitten kan mycket väl komma att gynna Nokia Maps.
När Sony Ericsson och Motorola fasar ut sina UIQ-mobiler och ersätter dessa med mobiler med framtida Symbiansystemet lär det redan finnas en anpassad Maps-version för dessa mobiler då Nokia själva kommer använda systemet. Även Samsung lär använda framtida Symbian-systemet då de redan nu använder Series 60 i några modeller.
Google Maps och Nokia Maps är garanterat två av framtidens marknadsledande navigeringsprogrammen. Som i alla sammanhang är Microsoft en joker i leken. Vi har sett det inom TV-spel. Vi håller på att se det inom mobiltelefoner också. I slutet av förra året efter Nokias Navteq-bud köpte Microsoft företaget Multimap för att stärka sig inom positionstjänster. Ingen tvekan om att Microsoft vill vara med i detta kartkrig.
Ser vi ett kartornas krig i mobilbranschen? Ja, det gör vi, och det är ett mycket intressant krig. Och det är bara början vi ser just nu...