Dyrt misslyckande

Kin-floppen blev dyr för Microsoft

Microsofts satsning på att sälja en mobiltelefon under eget märke, Kin, blev en dyr historia för företaget.

Publicerad Senast uppdaterad

Som Mobil tidigare har rapporterat om har tillverkningen och försäljningen av Microsoft-mobilerna Kin One och Kin Two stoppats på grund av det sviktande intresset från konsumenterna. När misslyckandet nu summeras kan det konstateras att Kin blev ett av de dyraste misslyckandena för företaget någonsin. Projektet i sig ska ha kostat 240 miljoner dollar, framgår av den senaste kvartalsrapporten från Microsoft.

Dessutom kan även uppköpet av mobilföretaget Sidekick sägas vara en kostnad att räkna in i Kin-misslyckandet eftersom anledningen till att man köpte upp bolaget var just för att kunna utveckla Kin. Förutom bristande funktionalitet var några bidragande orsaker till telefonernas misslyckande att de blev väldigt försenade och att den amerikanska återförsäljaren av dem, Verizon, sålde dem med dyra abonnemang på grund av den datatrafik som lurarnas sociala tjänsteprogram genererade.

Totalt beräknas ungefär 10 000 telefoner ha sålts innan telefonen drogs tillbaka. Trots beskedet om att telefonerna slutar säljas släppte Microsoft så sent som igår en mjukvaruuppdatering till dem som bland annat förbättrar möjligheterna att använda telefonerna ihop med Twitter.