Kopiorna viktigare än originalet
Det är inte telefonen i sig som är mest intressant när det gäller Iphone. Istället är det svallvågorna från Apples marknadsföring som kommer att ha störst effekt på branschen.
En vecka efter säljstarten för Iphone 3G har uppmärksamheten börjat lägga sig. Med tanke på den uppmärksamhet som Apple lyckades skapa kring 2G-versionen av Iphone borde jag kanske inte ha blivit förvånad, men jag har ändå inte kunnat låta bli att förundras över den uppmärksamhet som ägnats åt Iphone 3G från alla möjliga håll. Det är förvisso en intressant telefon men trots allt bara en av många avancerade mobiler på marknaden.
Det blir är nog snarare de andra modellerna, pekskärmsmobilerna som har lanserats och kommer att lanseras framöver för att konkurrera med Iphone, som på lång sikt kommer att påverka branschen mer och nå fler användare. För oavsett vad man tycker om Apples intåg på mobilmarknaden så har de på olika sätt visat att man inte är speciellt intresserad av att maximera användarnas valmöjligheter. På ett plan finns det naturligtvis fördelar även för användarna med en tillverkare som enbart fokuserar på vissa saker och vågar välja bort andra funktioner och egenskaper. Men det innebär en svår balansgång även om man som Apple är ovanligt bra på marknadsföring. Och det är knappast en framkomlig väg om man vill nå ut till de större grupperna av mobilköpare.