Kortare servicetider hos Nokia

Publicerad Senast uppdaterad

Två affärskedjor, Expertgruppen och STC, har tidigare gått ut och sagt att det oftare är fel på Nokia-telefoner än på andra varumärken samt att väntetiderna på service är på tok för långa.

Också Peter Jochens, produktchef på Telias butiker, instämmer i kritiken:

- Det är lite högre felprocent på Nokia än andra märken. Och det är 8210 och 8310 som står för den högre felprocenten, säger han.

Också väntetiderna har i vissa fall varit väldigt långa när det gäller Nokia, enligt Jochens.

- Som mest har kunder fått vänta i tre till fyra veckor.

Det finns idag ingen annan tillverkare som har typiska problemtelefoner, som 8210, ute på marknaden, enligt Peter Jochens.

Daniel Lindholm, marknadsansvarig på Geab The phone house, har däremot inte märkt att det skulle vara mer fel procentuellt sett på Nokias modeller än på andra varumärkens.

- Nej, Nokia utmärker sig inte. Snarare kan det nog vara så att Nokia säljer så många telefoner och att man därför kan uppfatta det som att det oftare är fel på deras telefoner än på andras.

Inte heller när det gäller servicetider tycker han att Nokia utmärker sig.

Nokia har tidigare sagt att deras egen statistik över felfrekvens på telefoner inte är lika hög som den som STC och Expertgruppen gått ut med. Något mer vill man dock inte säga på Nokia.

Servicetiderna däremot har varit för långa, också enligt Nokia. Men nu ska det vara åtgärdat.

- Vi börjar se klara förbättringar för våra reparationstider i hela Skandinavien. Nu är vi nere på i genomsnitt 3 dagars väntetid, säger Michael Smirnoff, informationsansvarig på Nokia.