Kvinnor bästa mobil-kunderna
Det är kanske inte de kundgrupper som man i första hand väntar sig som ger bäst gensvar då marknadsföring sker genom mobila kanaler. Det är bland annat Hennes & Mauritz lanseringar av klädkollektioner via mobilen ett exempel på.
Deltagarna på frukostseminariet som anordnades av Mobil:Business fick bland annat höra om klädkedjans framgångsrika mobil-kampanjer där kommande kollektioner enbart kunde ses i mobilen innan de dök upp i något annat sammanhang. Två veckor innan säljstarten visades plaggen på en mobil-anpassad webbsajt dit kunderna kom efter att ha klickat på en länk i ett sms. Hennes&Mauritz målgrupp stämmer också överrens med den grupp som är flitigaste användarna av sms och även flera andra mobila tjänster, vilket gör att genomslaget blir stort.
-De stora högvolymanvändarna av sms är nästan alltid kvinnor, berättade Per Holmkvist, VD för Mobiento, under seminariets paneldebatt.
Att skicka ut sms som innehåller länkar är också ett sätt att nå de som annars inte surfar med mobilen, enligt Holmkvist. Att klicka på en understruken länk är ett beteende som man har lärt sig när man surfat vid en dator och därför är det enkelt att ta med sig samma beteende till mobilen. Sedan lång tid tillbaka finns en mindre grupp som har gjort det till en vana att surfa mobilt. Men det är de ovana användarna, som kanske inte ens riktigt inser att de faktiskt surfar med mobilen, som är mest intressanta nu.
- De är passiva surfare och det är de som står för den stora tillväxten nu.
Att det inte i första hand är teknikintresserade män som den här typen av kampanjer går hem hos visas inte minst av hur det ser ut när man tittar på sammanställningar över företag som framgångsrikt genomfört liknande satsningar. Hennes&Mauritz hör till de som lyckats allra bäst medan ett företag som exempelvis Clas Ohlsson inte ens finns med i de här sammanhangen.
Bland de framgångsrika exemplen hittar man också Carlsberg, som tidigare använt sig av elektroniska kuponger som distribueras till mobilen och som i år förbereder en stor kampanj för julmust där privatpersoner ska kunna skicka presentkort på must till vänner och bekantas mobiltelefoner. Joachim Alvarez på Bonnier Responsmedier, som ligger bakom kampanjen, redogjorde för fördelarna med elektroniska rabattkuponger i förhållande till vanliga papperskuponger. En fördel är givetvis att distributionen är enklare än med fysiska kuponger. Med elektroniska kuponger går det dessutom att ändra innehållet i erbjudande under kampanjens gång.
- Våra partners kan distribuera kupongerna och ändra budskapet, det kan användas när en kampanj går för dåligt. Och om den går för bra kan den stoppas.
Den som vill ge bort en kupong till någon gör det genom att man går in på en webbplats, anger sitt mobilnummer och får då ett sms tillbaka med en kod. Givaren matar in koden och mottagarens mobilnummer på en webbsida varpå mottagaren omedelbart kan hämta ut sin flaska med must, glass-strut eller vad det nu är som har getts bort och avsändaren betalar via mobilräkningen. Det är alltså fråga om en sorts försäljning av kuponger i virtuella butiker. Snabb uppstart är en annan av konceptets fördelar.
-Vi kan lansera en virtuell butik på mindre än 20 minuter, säger Alvarez.
Det är dock inte bara i samband med olika typer av marknadsföring som det är möjligt att tjäna pengar genom att använda mobil teknik. Det kan också finnas stora möjligheter för företag att bli mer effektiva och lönsamma genom att använda tekniken internt. Stefan Trampus från Telia Mobility menade att det dels är en fråga om att kunna erbjuda de anställda ett flexibelt sätt att jobba men att det också handlar om investeringar som verkligen betalar sig.
- Det handlar om tidsbesparingar, minskat resande etcetera, som man faktiskt kan räkna hem.
Att mobilen blir allt viktigare har också visat sig i Telias årliga undersökning där man kartlägger beteenden och behov hos mobilanvändarna. Enligt årets undersökning är det nu fler som säger att de skulle vända på väg till jobbet om de upptäcker att de glömt mobilen än som skulle vända för att hämta en glömd plånbok. Undersökningen visade också att mobilt surfade nu har fått ett verkligt genombrott det senaste året.
- Datatrafiken ökade med 700 procent under det senaste året och det är samma sak för de andra operatörerna, säger Stefan Trampus.
En mycket konkret demonstration av hur mobilen kan användas stod Erik Körling från Enovation för. Enovation har utvecklat ett system för att hantera mobila arbetsordrar. Istället för att personal på fältet måste ta emot order och lämna rapporter i form av papper sker allt via deras mobiltelefoner. Systemet fungerar med allt ifrån avancerade smartphones till enkla java-mobiler. Att allting sker i elektroniskt och i realtid ger både ökad snabbhet och minskar onödiga transporter. Det eliminerar också risken för att papper kommer på avvägar och att intäktsmöjligheter därmed går förlorade.