2004 beräknas det finnas en miljard användare av trådlöst Internet. Detta till stor del beroende på att GPRS och UMTS implementeras globalt. Och fyra av fem i Europa och USA användare beräknas leka med spel via det mobila Internet 2005.
Traditionellt har det mest varit manliga så kallade superanvändare som företagen vänt sig till med nya tjänster och applikationer. Men nu blir det snart ändring på den saken.
- Det nya målet för mobilföretag är definitivt kvinnor. Antalet kvinnor som använder webben ökar konstant. I dag utgör kvinnor 50 procent av användarna och 60 procent av de användare som tillkommer, säger Stephan Stureborg, chef för mobila nöjesprodukter på Ericsson USA.
Vad ska då mobilutvecklarna satsa på?
I det japanska i-Mode är 60 procent av användandet relaterat till tidsfördriv. Och 70 procent av användarna har i-Mode för att de vill ha kul.
Här finns också viktiga åldersaspekter. 20 procent färre användare som är 30 år eller äldre brukar mobilt Internet för att ha kul jämfört med 29 år och yngre.
Det viktigaste för de mobila företagen nu är att samarbeta, enligt Stephan Stureborg.
- Som ett exempel kan jag säga att man räknar med att tusen av Europas toppföretag kommer tjäna 40 procent av sina intäkter på olika samarbetskonstellationer 2004. I USA är andelen 30 procent.