Lägre snittpris men bra lönsamhet för Sony Ericsson

Sony Ericsson, världens fjärde största mobiltelefontillverkare, släppte siffror för årets tredje kvartal i dag. Sony Ericsson fortsätter med bra marginaler trots fler sålda lågpristelefoner.

Publicerad Senast uppdaterad

Antalet sålda mobiler ökade från juli till och med september med 31 procent, från 19,8 miljoner förra året till 25,9 i år. Ökningen i volym förklaras främst av fler sålda billigare modeller. Det uppger Sony Ericsson i på sin webbplats.

Konkurrensen är fortsatt hård. Det gäller i synnerhet de lite dyrare telefonerna, Walkmanmobilerna och de med Cybershotkamera. För att bredda sig har bolaget inriktat sig på marknader med snabb tillväxt i länder som Indien och Latinamerika där den disponibla inkomsten är lägre. Det gör att snittpriset blir lägre, vilket i sin tur påverkar vinsten.

Under tredje kvartalet förra året var snittpriset 1.350 kronor (147 euro) att jämföra med tredje kvartalet i år då det låg på 1.100 kronor (120 euro). Sony Ericsson menar dock att resultatet tredje kvartalet förra året var exceptionellt bra, vilket gör det svårt att jämföra med.

Omsättningen steg 7 procent till 3,11 miljarder euro, att jämföra med 2,91 miljarder förra året.

Trots fler sålda mobiler och högre intäkt sjönk vinsten före skatt på grund av det lägre snittpriset till 384 miljoner euro från 433 miljoner euro. Nettovinsten sjönk 10 procent till 267 miljoner euro. Marginalerna ser ändå bra ut, med 12,7 procent rörelseintäkt.

Företaget ökade samtidigt prognosen för världens totala mobiltelefonförsäljning 2007 något, och tror nu på att 1,1 miljarder mobiler kommer att säljas sammanlagt. Företaget tror att de ökar sin marknadsandel till över 9 procent, att jämföra med 8 procent i fjol. Kanske är det tack vare Motorolas sämre prestationer under året.