Det är uppenbart att han fått frågan tidigare och Marko Ahtisaari förklarar under Nokia World i London att likheten inte är problematisk.
Marko berättar att med Nokia N9, som ju använder operativsystemet Meego, handlade det om att skapa något som upplevs som ”det nya naturliga”. Efter att man provat så ska man känna att andra telefoner känns lite svårare, lite mer omständiga att använda. Han vill städa bort hindren som ligger ivägen för att du ska göra det du önskar göra med din telefon.
Albert Shum är designer på Microsoft, alltså fokuserad på mjukvaran Windows Phone och han berättade att han gillade Nokia N9 och Meego, men såg det och ser det ungefär som en konceptbil.
Annons
- Några kommer att älska det, andra kommer fråga sig "vad är det här egentligen", men vi kan lära oss mycket av det och det kommer fler konceptmodeller.
Annons
Albert säger att han särskilt lade märke till de svepningar som bygger upp användandet av Nokia N9 och att det potentiellt kan användas i framtida verisoner av Windows Phone, i alla fall i någon mening och därmed kan komma alla tillverkare med Windows Phone-mobiler tillgodo.
- Frågan om N9 ställs ofta betydligt mer dramatiskt än vad som är motiverat, tillägger Marko Ahtisaari, Nokias designchef. Han menar istället att N9, andra produkter och idéer som inte klarar sig fram till en färdig produkt utan skrotas på vägen alla bidrar till bättre produkter framöver.
Tillsammans pratar de allmänt om att design handlar om att ta bort det som inte behövs, en sanning som många designers uttrycker.
Gränssnittet i Windows Phone har fått en del kritik för att det uppfattats som allt för regelstyrt, att apputvecklare har svårt att vara kreativa och på det sättet skilja ut sin app från andra appar som gör ungefär samma sak. Albert Shum menade dock att det regelverk som styr hur en app i Windows Phone ska se ut till viss del är ett regelverk som man ska använda som en ram och som man sedan kan använda för att så att säga måla utanför ramen.