Låt rösten styra tjänsterna
Nu lanserar den tyska operatören T-D1 den röststyrda tjänsten, vars mjukvara har utvecklats av Philips.
För att komma i kontakt med EasyGate, som T-D1 kallar applikationen, ringer man först numret 2500 och talar sedan helt enkelt om vilken tjänst man vill åt. Och man behöver inga specifika kommandon, eller några instruktioner för att kunna använda tjänsten.
Därefter kopplas man genast till den tjänst man vill åt, till exempel trafikinformation, väder, nyheter, skämt eller vad det kan vara. Det går också att handla med hjälp av rösten.
Finns inte den tjänsten man söker kopplas man till en bemannad växel.
Förutom uppkopplingstiden, när man använder applikationen, kostar det inget extra för konsumenterna att använda T-D1:s tjänst.
När en svensk variant kommer att lanseras är oklart.
Europolitan håller på att utveckla en liknande tjänst. Men när den ska bli tillgänglig för konsumenterna kan inte Johan Holmgren, informationsansvarig, svara på.