Plus och minus

Lenovo-vinst trots kämpande mobildivision

Moto- och Lenovo-mobilernas försäljning har fallit med 12 procent, men tillväxten överlag pekar uppåt

Publicerad Senast uppdaterad

Andra kvartalet 2015 var Lenovos sämsta någonsin förra året. Med det i åtanke så kanske man inte ska dra allt för stora växlar av att samma kvartal 2016 gick bättre. Samtidigt så har dock tillväxten på mobil- och surfplattemarknaden i stort mattats av och pc-försäljningen likaså.  

Med det i åtanke är det ganska gynnsamma siffror som Lenovo redovisar. Den sammanlagda intäkten stannade på 11,2 miljarder dollar, en nedgång med 8 procent från föregående år då den var 12,2 miljarder dollar. Inkomsten var 157 miljoner dollar, en klar förbättring jämfört med föregående år då företaget redovisade 714 miljoner i förlust. 

Försäljningen av Motorola och Lenovo-mobilenheter gick ner 12 procent, vilket motsvarar 2 miljarder dollar från 2,3 miljarder dollar. Avdelningen gör en förlust på 156 miljoner dollar innan skatt. Förlusten till trots så representerar siffrorna en uppgång med 20 procent jämfört med samma kvartal föregående år. 

Källa