Skilda världar

LG dyker - men Motorola lyfter

LG chockar med en rejäl förlust. Men i det amerikanska lägret ser det betydligt ljusare ut än på flera år. Detta enligt LG:s och Motorolas kvartalsrapporter.

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt senaste tidens kvartalsrapporter från LG framgår det att bolagets mobilp>Den kraftiga förlusten är ett resultat av drygt 10 procent minskad volym jämfört med samma period förra året. Dessutom har snittpriser per såld mobil minskat med cirka en fjärdedel. LG rapporterar även ökade kostnader för forskning och utveckling. För årets fjärde kvartal spår LG en volymökning om nära 10 procent jämfört med årets tredje kvartal men frågan är om det räcker för att vända till vinst. Modellerna som LG hoppas på är Optimus One samt telefoner med nya Windows Phone 7.

För Motorola fortsätter volymraset. Men i likhet med Sony Ericsson ser smartphone-satsningen ut att bära frukt. Motorolas enkla och billigare mobiler fortsätter att minska kraftigt i volym medan smartphone-modellerna ökar kraftigt. Trots en 33-procentig volymnedgång på ett år för Motorolas mobiler ökade intäkterna med drygt 20 procent. På ett år har det genomsnittliga försäljningspriset ökat från 124 till 224 dollar. Lönsamheten har utvecklats positivt.

Motorola klassar 22 av sina nuvarande modeller som smartphones. Den särredovisade smartphoneutvecklingen har gått upp varje kvartal sedan slutet av 2009. Under fjärde kvartalet 2009 levererade Motorola 2,0 miljoner smartphones. Under årets första kvartal hade volymen ökat till 2,3 miljoner för att öka till 2,7 miljoner under andra kvartalet. För 2010 års tredje kvartal uppgick smartphone-volymen till 3,8 miljoner.

LG Handsets, Juli–September 2010

Omsättning: 2 971 miljarder won

Rörelseresultat: –304 miljarder won

Rörelsemarginal: –10,2%

Sålda mobiler: 28,4 miljoner

Motorola Mobile Devices, Juli–September 2010

Omsättning: 2 034 miljoner dollar

Rörelseresultat: +3 miljoner dollar (Non-GAAP)

Rörelsemarginal: ±0% (Non-GAAP)

Sålda mobiler: 9,1 miljoner