LG och Sony Ericsson ökar mest
Det såldes 12 procent fler mobiler globalt under andra kvartalet i år, jämfört med samma period förra året, enligt analysfirman Gartner.
Jämfört med första kvartalet i år har 2 procent fler mobiler sålts. Framför allt är det de japanska, latinamerikanska, central- och östeuropeiska, mellanöstra samt afrikanska marknaderna som står för en oväntat stor del av ökningen, erfar Gartner.
Nokia dominerar fortfarande den globala marknaden, med 35,9 procent. Bland annat är det Nokias cdma-satsning som står för en stor del av årets ökning för bolaget.
Och Sony Ericsson ökade sin försäljning förvånansvärt mycket under andra kvartalet i år, framför allt med T610 i Västeuropa samt i Japan, enligt Gartner. Sony Ericsson marknadsandel är nu 5,5 procent.
Mest av alla har ändå LG ökat, om vi pratar om procent, med hela 41,3 procent närmare bestämt. Motorola och Siemens har å andra sidan tappat.
Världstoppen:
1. Nokia (ökade från 34,2 procent 2002 till 35,9 procent 2003=17,3 procents ökning)
2. Motorola (minskade från 17 procent 2002 till 14,6 procent 2003=-4 procents ökning)
3. Samsung (ökade från 9,5 procent 2002 till 9,9 procent 2003=16,1 procents ökning)
4. Siemens (minskade från 8 procent 2002 till 7 procent 2002=-2 procents ökning)
5. Sony Ericsson (ökade från 5,2 procent 2002 till 5,5 procent 2003=17,8 procents ökning)
6. LG (ökade från 3 procent 2002 till 3,8 procent 2003=41,3 procents ökning)